kiállítás;Nádas Péter;Rajk László;

Rajk Judit és Nádas Péter. A helyszín maga is bizonyíték, Rajk László műteremként használta 2019-ben bekövetkezett haláláig

Egyszerre nyomoz és elbeszél a Nádas Péter és Rajk László kapcsolatát is feldolgozó kiállítás

Végzet helyett megírva.

Kis helyen érzékeny tárgyak, nemes szövegek – figyelmeztet Rajk Judit a Paulay Ede utca 19. első emeletén, már a bejáratnál. Indokolt az elővigyázatosság, hiszen pár négyzetméteren, három szobában kapott helyet két család több évtizedes, párhuzamosan zajló és bizonyos pontokon mégis egymásba fonódó története. Csütörtök este nyílt meg a Nádas Péter Helyszínelés – párhuzamos történetek két családregényből című kiállítás az Art Departmentben, a megnyitón is jelen lévő író, Czeizel Balázs fotóművész, grafikus és Rajk Judit koncepciója alapján. „Furcsa kiállítás” – fogalmazott Rajk Judit a megnyitón. Ha a kiállítások célja betekintést nyújtani a nagyközönség számára, akkor ez a tárlat kétségkívül kiszélesíti önmaga szerepét: bizonyítékokat tár fel, dokumentál, rekonstruál. Vagyis valóban helyszínel, mégpedig talán mondható, hogy egy sorsszerű barátság alakulásáról is. Nádas Péter korábbi írásaiban is felidézte már a szoros kapcsolatot családja története és Rajk László, a kirakatperes eljárások során kivégzett kommunista vezető családjának története között – és azt, mindez hogyan határozta meg írói munkásságát.

A Rajk-per ugyanis mindkét család életén – így, vagy úgy – kitörölhetetlen nyomot hagyott, hogy aztán évtizedekkel később kovácsoljon Nádas Péter és ifj. Rajk László között nemcsak szakmai, hanem szoros baráti kapcsolatot is.

Mindezt teszi családi relikviákkal, többek között 1949 tavaszáról származó dokumentumokkal, Nádas-fotókkal, kéziratokkal, egy Magyarországon még nem bemutatott dokumentumfelvétel részletével, szamizdattal és az építészeten kívül a díszlet- és grafikai tervezésben is kiemelkedő Rajk László rajzaival, például egy, Nádas Péter betiltott színdarabjához, a Takarításhoz készült díszlettervvel.

Nádas Péter művei éppúgy műtárgyakká válnak a „helyszínelés során”

Valóban furcsa kiállítás, ahol az események rekonstruálását is segítő családregényekből származó idézetek, a Helyszínelés és Világló részletek című regények történetei éppúgy műtárgyakká válnak a „helyszínelés során”, mint Szász Béla Minden kényszer nélkül című regényének és Rajk László A tér tágassága című, 2019-ben készült életútinterjújának idézetei. Ilyen értelemben a helyszín maga is bizonyíték, műtárgy, hiszen Rajk László műteremként használta azt, egészen 2019-ben bekövetkezett haláláig. Felesége, Rajk Judit a rendszerváltás éveiben ellenzéki politikai szerepvállalásáról is ismert művész hagyatékának tulajdonosává és gondozójává vált, 2021 őszén itt nyitotta meg férje emlékére az Art Department független kulturális teret, amely a mai napig kiállítások, workshopok, irodalmi estek és kamarakoncertek színtere.

A kiállítás anyagához segítséget jelentett a Kunsthaus Zug, a berlini Akademie der Künste és a Blinken OSA Archívum Révész Béla történész és Szikora János színházi rendező munkája.

Infó

Nádas Péter: Helyszínelés – párhuzamos történetek két családregényből

Koncepció: Rajk Judit, Nádas Péter, Czeizel Balázs

Megtekinthető 2026. január 31-ig, pénteken és szombaton 15 és 18 óra között a budapesti Art Department (Budapest, VI. Paulay Ede utca 19.) első emeletén.

Játéka, energiája, személyessége igencsak felkavaró.