Heti abszurd;

Heti abszurd: Több fényt a magyar demokráciába!

A november álmatag, szürke politikai köde úgy borult a héten hazánkra, akár zúzmara meg a szmog, amitől még az újonnan telepített nap­elemek se működtek. Az áram ára Európa-szerte hirtelenjében a sokszorosára szökkent, hazánk uniós csúcsra tört. Ami Gulyás Gergely kormányszóvivő szerint csak azért nem álhír, mert van statisztika, ami ezt alátámasztja, csak épp annak nincs jelentősége. 

Tehát gyakorlatilag mégiscsak álhír, tette hozzá a kormányinfón, ugyanis a lakosság számára nálunk a legolcsóbb az áram, sakk-matt.

No de, miután a hőerőműveinkben épp karbantartás van, a balkáni vízerőműveknél meg aszály, nincs mit megvenni a szerbektől, egyszerre a hiány is akkora lett, hogy hétfőn a vésztartalék olajos-gázolajos áramtermelőket is bekapcsoltatták. Bár ebbe most még csak a nagyipari felhasználók gebednek meg, mielőtt azt hinnénk, majd megvéd minket ettől a Gulyás által megidézett rezsimágia, jobb, ha tudjuk, idővel ez is lecsorog a termékek, szolgáltatások árába.

Már a rossz időt is mi fizetjük, de hát tetszettek volna hamarabb gondolni a zöld beruházásokra meg a fenntarthatóenergia-stratégiára, pedig az akkugyárak most még csak nem is működnek fullon, nem duruzsol még a BYD, sem a BMW, hogy jövőre az ígéretek szerint az Unió harmadik leggyorsabb gazdasági növekedését produkáljuk, megelőzve az összes közép-európai országot.

Ha áram van, minden van – idézhetjük a mondást, de mi van, ha nem gondoltak mindenre előre, akiknek kellett volna?

Egy pillanatra itt magunk elé képzelhetjük Orbán Viktor közönségét a bakui ENSZ-klímacsúcson, ahogy a magyar miniszterelnök sukár magabiztossággal magyarázza a szakembereknek, hogy még nagy szükség van a kőolajra, földgázra és az atomenergiára is, mert „a klímapolitikánkat körültekintő megfontolásnak és józan észnek kell vezérelnie, nem pedig ideológiának, túlzott riadalomnak vagy pániknak.” Közben meg itthon a helyzet az, ami, egyesek röhögnek, mások (például a dán kereskedők, lásd a Válasz Online cikkét) jól keresnek a magyarok csacskaságán. A meghirdetett „gazdasági semlegességen” meg az új gazdaságpolitikán, amivel tele vannak az óriásplakátok meg a postaládáink, miközben az államadósság helyett – melynek kamataira is többet költenek, mint családtámogatásra – csak a GDP-növekedésünk zsugorodik.

Ellenben elővigyázatosságból jövőre még több pénzt szórnak el a közmédiára, legyen csak jól ellenpontozva a valóság, míg be nem fut a nagy fordulat, amelyben a kormány bízik, különösen miután Donald Trump megnyerte nekik az amerikai elnökválasztást. Lesz ennek még böjtje, bár Orbán Viktornak talán a hasznos hülye szerepe sem derogál, ha a világpolitikáról van szó, ahol nem lehet csípőből olyan menő, mint a türk tanácsban. Amúgy is minden csudálatos múlt heti diplomáciai sikerét elhalványították az itthoni hangfelvétel-háború újabb felvonásával, amit ha az ő köreiből irányítanak, akkor pocsékul időzítettek.

Magyar Péter ugyan elébe ment a nagy leleplezésnek vasárnapi sajtótájékoztatójával, és apró lépéselőnyhöz jutott a narratíva felépítésében, miszerint őt titkosszolgálati eszközökkel lehallgatják, irodáját, járműit és lakását megfigyelik, egyrészt az Alkotmányvédelmi Hivatal, másrészt Rogán Antal állítólagos magán-titkosszolgálata is rádolgozik. Ha ennek csak egy része is igaz, abból botránynak kellene kerekedni, csakhogy a Fidesz-hívek beárazzák ezt a hatalomnak, talán még el is várnák, hogy minden eszközt vessenek be a legnagyobb rivális ellen, akiről valahány újabb felmérés születik, annyival jobban vezet pártjuk előtt.

Ugyan egyelőre csak papíron, de ha ennek a vélekedésnek teret engednek a szavazók fejében, már az akár képes lehet aláásni a kétharmadot, mert az emberek elhiszik, hogy van más választásuk is.

A másik oldalon meg pont tesznek rá, hogyan beszél Magyar az EP-képviselőjelöltjeiről vagy a rajongóiról a hátuk mögött. Nincs ebben semmi égbekiáltó, hisz bárkinek van bukéja 40 fokban az utcán tömegben, és talán még meg is sajnálják, mert egy újabb exe próbálja őt a hatalom kezére játszva leszedni a tábláról. A beárazás itt is döntő: Magyar aligha tudna olyan elvetemült gazságot tenni vagy mondani, ami miatt az ő hívei nem szavaznának rá (emlékezzünk, Orbán száján is kicsúszott illetlenül egy díszszemlén, hogy „jól néznek ki a legényeink. Nincs köztük kövér. Az a halálom” – és, bárki magára vette?). Talán csak az vethetne Magyarra rossz fényt, ha kollaborálna a Fidesszel, de az a hajó már elment. Gulyás Gergellyel sem ölelnék egymást újra a keblükre, miután a csütörtöki kormányinfón – a kormánysajtó lelkes egyetértése mellett – jól lebolondozta egykori jóbarátját.

Működik a kettős mérce is: a kormánypárt (és médiája) olyasmiket kér számon Magyaron, amit Fidesz-politikusokon eddig soha. Például hogy lenézi az embereket, csúnyán beszél (még nőkkel is), narcisztikus személyiségjegyeket mutat, hatalmas az egója. Pedig aligha akarna vagy tudna bárki a hazai országos politikába belefolyni ilyen attribútumok híján. Így viszont teljesen felesleges azon lamentálni, ki vett fel előbb kit, ki vágta össze, melyik a hamis(abb) verzió és ki milyen turáni átkot szór a másik fél fejére. Csakis hitkérdés marad, melyik oldalra állunk az innen nézve most csupán egyik kutya, másik eb viadalban.

Aztán a gondolkodás és a józan mérlegelés utolsó reménysugara is szertefoszlik, amikor szembejön hírként, hogy Frontvonalban címmel interjúkötet jelenik meg Szájer Józseffel, a nagy visszatérése alkalmából (Schmidt Mária alapítványának kiadásában). Ezt sem ma kezdték el megírni, ahogy a Magyar elleni lejárató kampányt sem most élesítették (sokadjára). Oly kevés fénnyel kecsegtetnek ezek a napok, hetek a magyar demokrácia számára, hogy a napelemek önkéntes sztrájkja már smafu.

Martin Wanda békéscsabai születésű, jelenleg Londonban élő Junior Prima-díjas magyar fotográfus világhírű magazinoknak, lemezkiadó cégeknek és divatházaknak készíti portréit. A kamerája előtt pózolt már Mihalik Enikő topmodell, Iggy Pop és a kaliforniai rockzenekar, az Eagles of Death Metal  is. Személyes képsorozatain a mai kelet-londoni éjszakai élet meglepően hasonló módon elevenedik meg, akárcsak édesapja, a szintén fotóművész Martin Gábor analóg fotóin az 1970-es évek Békéscsabája. Akár egy backstage-ben fotóz, akár kint a Hortobágyon, mindig belecsempész egy kis rock ’n’ roll virtust is a képeibe.