A reggel 9:40-kor indított Railjet Express kalauza például tudósítónknak annyit mondott, hogy a vonat majd „nyílegyenesen” megy majd München felé, ám, hogy ez pontosan mit jelent, azaz, hogy át kell-e szállni Bécsben vagy a menetrend szerint átszállás nélkül el lehet jutni a német városig, nem derült ki. Feltettük volna a kérdést, hogy a kettő közül melyik történik, de már nem volt időnk, mert addigra három utazó tudakolta a kalauztól, hogy most a vonatuk tényleg elmegy-e Münchenig, illetve hogy egyáltalán hová szól a helyjegyük, mivel a kocsikra elfelejtették kiírni az azonosító számot.
Ha ez nem lenne elég, jobb híján a kalauz is csak annyit közölhetett az utasokkal, hogy Bécsben érdeklődjenek az utastájékoztatástól. Végül nem sokkal a vonat indulása előtt kapott egy telefont a „központtól”, hogy a járat Németországig mehet, akkor az ÖBB ugyanis csak szerdától vágja le a müncheni vonatokat a nyugati hálózatról.
Üzent az osztrák vasút, csak szerdától vág le magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatrólA 9:40-es Railjetnek és a kétóránként induló vonatoknak szerdától München felé két átszállása is lesz, egy Bécsben egy pedig Salzburgban, összességében pedig 8 óra 1 percig tartott az egyébként 6-7 órás út.
Mint ismert, a múlt héten derült ki, hogy az osztrák állami vasúttársaság (ÖBB) elébe ment annak, hogy a nyugati vasúti partnerek előzetes értesítse nélkül elrendelt Biatorbágy-Szárliget közötti vasúti szakasz felújítása miatt a magyar vonatok rendszeresen 20-30 percet késnek, és a felújítás idejére levágja a magyar vonatokat a nyugati vasúti hálózatról. Ez azt jelenti, hogy Budapestről csak Bécsig lehet eljutni, ám aki onnan Linz vagy Salzburgon át Németország felé folytatná az útját, annak át kell szállnia a császárvárosban.
A MÁV azt javasolja az utasoknak, hogy Bécs felé az egy órával korábbi vonattal induljanakItt a bejelentés, az osztrák vasút jövő hétfőtől levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatrólA bizonytalanság jócskán látszott hétfő reggel a pályaudvaron, a peron már kora reggel zsúfolásig telt várakozókkal. Volt időnk beszélgetni: a reggeli, 8:40-es induló Eurocity eleve 20 perces késéssel érkezett, így már eleve a Keleti pályaudvarról is 10 perc késéssel indult vissza Bécsbe.
![](/i/16/9/0/1416415.jpg)
Bár reggel vannak vonatok, amelyik eleve csak Bécsig közlekedtek, olyanok is felszálltak rájuk, akik Németországba készültek, arra számítva, hogy ha elindulnak egy-két órával korábban, akkor talán nem késik le a bécsi csatlakozást. Így találkoztunk idős német kerékpáros párral, amelyik hetekkel korábban váltott jegyet a közvetlen járatra. Arra gondoltak, milyen jó lesz, ha a nehéz elektromos biciklikkel csak egyszer kell felszállniuk a vonatra, majd Németországig utazhatnak. Indulás előtt után derült ki, hogy jobban teszik, ha órákkal korábban nekivágnak, mivel egyáltalán nem biztos, hogy a kerékpárral olyan könnyen kapnak csatlakozást Németország felé. – Hát ez van - tárták szét a karjukat. – A legrosszabb esetben hazatekerünk – fűzte hozzá a hölgy, hozzátéve, hogy
Magyarország nagyon szép, csak az volt a fura, hogy itt mindenki olyan szomorú. A Keleti pályaudvaron tapasztaltak alapján kezdi érteni, hogy miért.
Nem volt annyira jókedvű az a két magyar fiatalember, aki Linzbe indult dolgozni. Egyikük, András évek óta dolgozik autóipari mérnökként, Debrecenből ingázik vonattal oda és vissza hétfőn és pénteken. Eleve 9-10 órát utazik, és ha most a linzi vonat nem várja meg a Railjetet, akkor további 1-2 órával többet kell vonaton töltenie. Mint mondja, ő is csak napokkal ezelőtt értesült a változásról. Ha bukja a linzi csatlakozást, akkor mehet a kukába az oda vett helyjegye, ráadásul ha el is éri, szinte biztos, hogy biztos, hogy a vonat teli lesz az előző bécsi vonattal érkezettekkel, így jó eséllyel dugig tömött vonaton mehet Linzig a munkahelyére. – Most kipróbáljuk, hogy mi lesz, aztán meglátjuk – legyintett beletörődően, bár sok választása nincs, mivel az osztrák cégnél nincsenek cégautóik, a saját fogyasztást pedig nem lehet elszámolniuk. Szóval marad a vonat és az idegőrlés.