Az akkumulátorgyártás jobbára környezetvédelmi, zöld kérdéseket vet fel a debreceni CATL-tervekkel kapcsolatban is, de a tanulmányában másról van szó.
A civilek a környezeti kérdéseket hangosították fel leginkább az évek során. Gazdasági összefüggésekről is lehet olvasni, a kormány és a közgazdászok egyaránt sokat foglalkoznak velük. Arról már kevesebb szó esik, mi történik a dolgozókkal, milyenek a munkakörülmények a meglévő gyárakban.
A tiltakozásoktól az lehet ember benyomása, hogy ördögtől való az iparág bővítése.
Ez túlzó dramatizálás. Az akkugyártás kétségtelenül munkahelyeket teremt, beruházásokat hoz Magyarországra, növeli a GDP-t. Az Európai Uniónak is fontos a fejlesztése. Részben az európai autóipari lobbi nyomására erős a szándék, hogy az itteni autógyárak ne legyenek kiszolgáltatva a távol-keleti akkubeszállítóknak. Komoly forrásokat fordítanak az uniós költségvetésből arra, hogy az akkumulátorgyártás termelési lánca európai cégek kezébe kerüljön. Az EU kutatás-fejlesztési projekteket támogat, és megengedőbben kezeli, ha a tagállamok nemzeti forrásokból segítik a beruházókat. Egy kicsit mindig alku tárgya, milyen támogatások feleltethetők meg az uniós versenypolitikai szabályoknak. Az már az árnyoldal, hogy kevéssé tudni, kinek jelent ez majd igazán hasznot, mekkora költségei lesznek a gyárak termelésének, mi lesz hosszútávon a környezettel, és a munkásokkal, akik veszélyes vegyi anyagokkal dolgoznak.
A magyarországi üzemek tulajdonosai és beszállítói azonban nem európaiak.
– Távlati az uniós cél, hogy a teljes technológia és értéklánc, a fémházaktól a cellákon át a végtermékig európai vállalatokkal épüljön ki. Jelenleg nincs alternatíva. A Volkswagen, a BMW vagy az Audi nem tud akkut gyártani. Be kell szerezniük, mint az ablaktörlőt, az autóüveget vagy a karosszérialemezt. Svédországban épül a Northvolt cég hatalmas gyára, és német-francia kezdeményezések is vannak a gyorsan cserélődő technológiák fejlesztésére. Az autóiparban ez új jelenség: a benzinmotor százéves találmány, de az elektromos autóval éles változás következik.
Az európai akkugyártás mindent kizöldítene?
– Aligha. MIndegy, hogy európai vagy távol-keleti egy cég, a minőség és a veszélyek ugyanazok. Versenyről van szó, amelyben átmeneti időszakot élünk. A magyar kormány szeret azzal érvelni, hogy aki nem akarja ezeket az akkugyárakat, német érdekeket szolgál. Ez nem igaz, mert a német autógyáraknak is az az érdeke, hogy ezek az üzemek Kelet-Közép-Európában, Magyarországon minél gyorsabban felépüljenek és a termelésbe álljanak, mert most kellenek az akkuk az elektromos autókba. Nem véletlenül köt a BMW és a Mercedes hosszú távú szerződéseket távol-keleti beszállítókkal. Még nem világos, mikor és hogyan lehetne őket kiváltani európaiakkal. Az akkumulátorgyártás teljes spektrumában is szükség van minden kapacitásra. Hatalmas a globális kereslet. És folyik a helyezkedés.
Mi tehát az alapvető probléma az akkumulátorgyárakkal?
Mindenkinek az, ami ellen tüntet vagy fellép. És ez sokszor némileg torz képet fest. A nagyobb városokban könnyebben megszervezhető a civil ellenállás, amely zöld témákra fókuszál. A gyárak Komáromban, Gödön is a középosztálybeliek lakóterületéhez közel épültek – Debrecenben is ez történne –, akik könnyebben mozgósíthatók. A szegényebb környékek nemigen adnak jelzéseket, a hamarosan termelésbe álló iváncsai akkugyárról alig hallani. Ha gazdasági szempontból közelítünk, nyilvánvaló, hogy energiaigényes üzemekről van szó, a hálózatok kiépítése borzasztó drága, és az állam fizeti. Nagy kérdés, hogy azok a százmilliárdok, amelyek infrastrukturális beruházásokra mennek, milyen arányban állnak a termelésből származó hasznokkal. Nem tudni, hogyan zajlik a földek felvásárlása, a kártalanítás. Az Audi-gyár bővítésénél például a városi vezetésből páran megneszelték az ipari parkká minősítés hírét, és hogy szépen tudnak nyerészkedni a felvásárlással.
Gondolom, a szakszervezetek nem emiatt kértek segítséget.
Valóban nem. Az egyik gond, hogy ezekben az üzemekben vegyi anyagokkal dolgoznak. Sok esetben betanított munkákról van szó, rövid idő után a gyártósorhoz kerülnek olyan emberek, akiknek korábban talán soha nem volt dolga ilyen anyagokkal. Ez munkavédelmi kockázat. Hosszabb távon munkaegészségügyi hatásokkal lehet számolni. Például nehézfémek hatásával: azt tapasztalták, hogy a dolgozók szervezetében megnövekedett a koncentrációjuk. A másik problémát természetesen a fizetések jelentik. Ezekkel a betanított munkákkal ugyan magasabb béreket lehet elérni, de csak úgy, ha az alkalmazott túlmunkát vállal, éjszakázik, 12 órás váltott műszakú munkarendben dolgozik. A szakszervezetek 8 órás normál műszakért követelnek tisztességes béreket.
![](/i/16/9/0/1376244.jpg)
Mindez a hazai munkásság képzettségét sem javítja.
Itt sokszor tényleg csak a gombokat kell nyomogatni. Van high-tech, de az a gép maga. A kormánynak olyan ágazatokat kellene támogatnia, amelyek magasabb képzettségű dolgozókat alkalmaznak. A szakképzésnek és az oktatáspolitikának a magasabb hozzáadott értékű termelés irányába kellene elmozdítania a magyar gazdaságot. Ehelyett a betanított munka számára teremtenek
De ha egyszer az EU is szeretné meghonosítani az ágazatot…
– Csakhogy ebben az esetben a kutatás-fejlesztés és minden kapcsolódó szolgáltatás is itt lenne, ami jóval sokszínűbb munkaerőt igényelne. Persze összeurópai szinten. Magyarországra és általában Kelet-Európába valószínűleg így is az összeszerelő üzemek települnének. Mondhatjuk, hogy Németországban is jönnek létre mostanában hasonló akkugyárak, de a betanított dolgozóik nagy százalékban a mi régiónkból vagy Európán kívülről érkeznek. A magyar gazdaságpolitika feladata lenne, hogy előrébb törjünk. Van ugyan valamiféle akkumulátoripari stratégiánk, de a valóságtól teljesen elrugaszkodottan, mert azt feltételezi, hogy a hazai egyetemek kutató-fejlesztő tevékenysége elősegíti a kelet-ázsiai gyárak itteni fejlesztését. Csak hát ezt az iparág jelentős részében az anyavállalat csinálja, és pedig a saját székhelyén.
Hulladéklerakó lesz Magyarország, hatalmas terhet vesz a vállára az ázsiai akkumulátoripar idetelepítésévelDebreceni akkugyár: megjelent a környezethasználati engedély, nyoma sincs az ígért szigornakUniós jogszabályok nem segíthetnék a problémák kezelését?
Az EU-ban egyre fontosabbá válik a kellő gondosság elve, amelyet elkezdtek jogszabályokba is átültetni. Így a vállalatok felelősek, hogy a tevékenységüket fenntarthatóan végezzék. A környezeti hatásokon – például a keletkező hulladékok kezelésén – túl van ennek társadalmi fenntarthatósági vetülete is: legyenek rendben a munkakörülmények, fizessenek tisztességes béreket, ne legyen gyerekmunka a beszállító vállalatoknál. Az elem- és akkugyártás régebbi keret-irányelveit most felfrissítették, az elektromos autókhoz szükséges akkuk iránti igények miatt. Persze az ipari lobbi elég erős Brüsszelben, előfordulhat, hogy lényeges részek ki fognak kerülni. Másrészt az uniós irányelvek átültetése a nemzeti jogszabályokba mindig helyi hatáskör. A magyar jogszabályok általában csak a legszükségesebb minimumot várják el, főleg munkaügyi, környezetvédelmi kérdésekben. Ráadásul ellenőrzések és kapacitások híján hiába vannak munka- és környezetvédelmi törvények, a bírságok, szankciók is gyengék. A gödi Samsungra is csak néhány millió forintos bírságot szabtak ki, noha a gyár létrejöttét tízmilliárdokkal támogatta az állam.
A mai kapitalizmusból mit mutat fel különösen érzékletesen az akkutörténet?
Természetesen a kizsákmányolást. Ami a termelési folyamaton belül zajlik. A dolgozók egyszerűen nem kapják meg munkájuknak megfelelő ellenértéket. Évszázados megoldások köszönnek vissza: munkanap hosszabbítása, a gyártósori termelés felgyorsítása, külföldi bérmunkások alkalmazása… A hosszú távú, káros egészségügyi hatások is a kizsákmányolást képviselik. Akik hosszú időt húznak le ilyen üzemekben, azoknak csökken a munkaképességük, komoly egészségügyi problémákkal szembesülnek. És kérdés, kizsákmányolás-e, amiről a zöldek, a civilek beszélnek. Szerintem nem, mert nem a termelési folyamaton belül zajlik. Pontosabban közelít hozzá a szakirodalom, mikor arról ír, hogy a tőkefelhalmozás a kisemmizésen keresztül történik meg. Megfosztják az embereket különböző közjavaktól, víztől, energiától, termőföldtől. Az akkugyárak létesítésénél is ez történik: kisemmizés általi felhalmozás. A két dolog nem feltétlenül ugyanazokat a társadalmi csoportokat érinti.
![](/i/16/9/0/1376243.jpg)
Mennyire vagyunk távol az „optimális, jóléti” kizsákmányolástól?
Egy erős szakszervezeti mozgalom sok mindent el tudna érni. Kikényszeríthetné az államtól, hogy legyenek rendes munkaügyi ellenőrzések, környezetvédelmi bírságolások, ne szennyezzék a vizünket. Mert ebben az államnak van mozgástere. Persze önmagukban kissé lokális ügyekről van szó. A feladat, hogyan lehet felskálázni őket országos vagy európai szintre. Hogyan lehet elérni, hogy a Debrecen melletti, mikepércsi anyuka, aki aggódik a gyerekei jövőjéért egy oda épülő akkugyár miatt, szolidáris legyen azzal a filippínó anyával, akinek a férje meg a gyerekei itt dolgoznak majd. Ahogy a vállalatok nemzetközi szinten szerveződnek, a munkásságnak is így kell megszerveződnie, mert egyébként ki lesznek játszva egymással szemben.
Az egykori munkásmozgalom távlati célja a kizsákmányolás megszüntetése volt.
Ez nemcsak elszállt, de komoly visszalépések vannak. A munkásmozgalom története többek között a 8 órás munkanap küzdelmével kezdődött. És akkor most itt vannak ezek a gyárak 12 órás műszakokkal? Egy másik klasszikus munkásmozgalmi téma és eredmény a gyerekmunka tilalma. Ehhez képest az akkugyártás nyersanyagainak bányászatában jelentős részben gyerekmunkát alkalmaznak. Igaz, nem mifelénk. Ebben az ágazatban vissza lehet nyúlni a hagyományos európai munkásmozgalmi törekvésekhez, újból föl lehet venni céljait a napirendre.
Névjegy
Czirfusz Márton geográfus. Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen végzett, doktori fokozatát társadalomföldrajzból szerezte. Fő kutatási témája a munka világának gazdaságföldrajza Magyarországon, de többéves kutatói tapasztalattal rendelkezik a budapesti városi átalakulások és a lakhatás témájában is. A Periféria Közpolitikai és Kutatóközpont alapítója, a Helyzet Műhely tagja, a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont külső munkatársa. A Periféria Központ érdeklődésének középpontjában a társadalmi egyenlőtlenségek állnak, mindenekelőtt a magyarországi lakhatás, munka, tőkebefektetések területén. Szélesebb közönség számára láthatóvá tesznek olyan folyamatokat, amelyekkel mások kevésbé foglalkoznak, kihangosítják azokat, akik kevésbé hallatszanak, és partnerszervezetekkel dolgoznak ki alternatívákat a problémákra. Az akkumulátoripari dolgozók helyzetének elemzését a Friedrich-Ebert-Stiftung Budapesti Irodája rendelte meg, így született az Akkumulátoripari fellendülés Magyarországon című tanulmány. A hazai szakszervezetek is hozzájuk fordultak, mert a szektor bővül, de az emberek keveset tudnak a munkakörülményekről, a perspektívákról.