Új szemlélettel és tömött pénztárcákkal új vevők jelentek meg a műtárgypiacon; kripto- és hagyományos befektetők is szépen halmoztak fel a járvány alatt elkölteni való muníciót. Két és fél milliárd dollárt hagytak a novemberi New York-i művészeti árveréseken, ahol minden várakozást felülmúlt az érdeklődés. Rekordok dőltek mind a Christie’s, mind a Sotheby’s rendezvényein, de eddig soha nem látott összbevételről számolt be a Phillips is. Kalapács alá került két kivételes gyűjtemény; a Christie’s a tavaly 99 esztendősen elhunyt texasi olajmágnás, Ed Cox impresszionista kincseivel lépett porondra, míg a Sotheby’s a Macklowe házaspár szaftos válásának gyümölcseivel kápráztatta el a közönséget.
A világot két éve nyomasztó pandémia után megtelt az árverőterem a Rockefeller Centerben, fogyott bőven a pezsgőből is, az alkukedv pedig a régi szép időkre emlékeztetett. A két szűk esztendőre inkább csak a technikai újítások emlékeztettek, így az online licit lehetőségének profi ötvözése a „fehérkesztyűs” árveréssel (white glove sale). Londonból, Hongkongból óriás képernyőkön jelentkeztek be a helyi alkuszok, és izzó telefonvonalakon kapcsolódtak be a licitbe a potenciális vevők megbízottai a világ minden tájáról. A Christie’snél kilenc különböző platform, a saját oldaltól kezdve a YouTube-on át a Facebook és a WeChat is szerepet kapott az értékesítésben, az aukciós ház szerint 1 millió 200 ezren csatlakoztak ily módon az eseményekhez. Úgy tűnt, a távolról licitálók többször jártak sikerrel, mint a teremben ülők. Hogy a végső összesítésben valóban ez tükröződött-e, nem tudni, de az biztos, hogy a sztárdarabok zöméről Keleten mondták ki a végső szót.
![](/i/16/9/0/1334385.jpg)
A „táncot” a Christie’s nyitotta, az első tétel egy kínai művész, Xinyi Cheng figuratív alkotása volt, amelyet becsértékének közel tízszeresénél, 300 ezer dollárnál ütöttek le, de ezt hamar feledtette az utána következő rekordeső. XX-XXI. századi művek kerültek a kínálatba, az első este sztárja, egy monumentális, Jean-Michel Basquiat mű, az 1982-es dátumozású The Guilt of Gold Teeth 40 millió dollárt ért, de egy másik kép is elkelt az 1988-ban 27 esztendősen elhunyt alkotó műveiből közel 20 millióért. A skót Peter Doig Swamped (1990) című vászna 39,8 millióval csatlakozott az élcsapathoz, és bekerült a krónikákba az utcafestő Banksy is, az igazi XXI. századi alkotó Sunflowers from Petrol Station című 2005-ben készült alkotásáért 14,5 millió dollárt adtak. Az est végén 220 millió dollárt jelzett a mérleg. A jól sikerült bemelegítés után másnap került sor a Cox-gyűjteményre.
Az impresszionizmus története – ezzel a címmel bocsátotta áruba a Christie’s Edwin L. Cox fél évszázad alatt összeszedett műtárgyait, benne három kivételes van Gogh művel. A 2020-ban 99 évesen elhunyt texasi olajmágnás mind a 23 képe elkelt, kalapácsáron 286, a jutalékokkal együtt 332 millió dollárt fialva. Az első tétel Claude Monet Nymphéas című 1912-es töredék-képe volt, amelyet 700 ezres becsértékét jócskán megfejelve 5,2 millión ütöttek le. A Monet-művet 1982-ben Daniel Wildenstein ajándékozta a gyűjtőnek, aki szépen vásárolt is a Wildenstein & Companytól. Így a kereskedőtől származik a rendezvény legnagyobb sikerének elkönyvelt van Gogh is, a Cabanes de bois parmi les oliviers et cyprès (Kunyhó az olajfák és ciprusok között) amelyért Londonból és Hongkongból is licitáltak - végül New York győzött, a teremben ült a 619-es tárcsát mutogató szerencsés, aki kimondta a 62 milliót, vagyis járulékkal együtt 71 millió dollárt fizetett. Ugyancsak övé lett egy másik van Gogh, a Meules de blé (1888) (Kazlak), amelyet a háború alatt a nácik raboltak el, azután a békeidőkben Ed Cox szerezte meg, most 35,8 millió dollárt ért. A Christie's már a rendezvény előtt tisztázta, hogy az eredeti tulajdonosok, Max Meirowsky és Alexandrine de Rothschild örököseivel kiegyezve került árverésre a sötét múltú mű. A harmadik van Goghot, a Jeune homme au bleuet (Fiatalember búzavirággal) című képet 46,7 milliós ajánlattal szerezte meg valaki, ami csaknem a tízszerese volt a minimum becsértéknek. A L'estaque aux toits rouges, Paul Cézanne műve 55,3 millióért talált vevőt.
![](/i/16/9/0/1334386.jpg)
A Cox-kollekció 332 millióval gyarapította a mérleget, amihez a XX. századi kiárusítás további 420 millió dollárral járult hozzá. Ez utóbbi kategóriában a zászlóshajó Andy Warhol Jean-Michel Basquiatról készített portréja volt. Az 1982-ben oxidációs technikával készült mű Peter Brant gyűjteményéből került a nyilvános piacra, s 40 millióért kelt el. Warholt egy másik „nehézsúlyú” alkotás is képviselte, a Muhammad Aliról készült szitanyomás megnégyszerezte becsárát, 18 millió dollárért talált vevőre. 20 millió dollárt adtak Ed Ruscha Ripe (Érett) című alkotásáért, a kép eladója a 2001-es emlékezetes Enron-botrány egyik szereplője, a műtárgyszakértővé avanzsált Lea Weingarten volt. Cy Twombly 1961-es cím nélküli alkotását 32 millió dollárért vették meg. Több Picasso is elkelt, az egyik, a Jacqueline 25 millióért. Egy New Jersey-i idegsebész gyűjteményéből 13 kortárs mű került kalapács alá, köztük Richard Prince, Cindy Sherman, Barbara Kruger és Christopher Wool alkotásai, összesen 36,5 millió dollárral gyarapítva a bevételt.
A második hét a Sotheby’s házé volt: rekordlistájára felkerült Frida Kahlo önarcképe, amely 35 millió dollárt ért, ez egyben latin-amerikai csúcs is, amit ez idáig Kahlo férje, Diego Rivera jegyzett 9,7 millió ért elárverezett művével. A nagy durranást azonban a Macklowe-gyűjtemény jelentette. Kivételes modern és kortárs művek, köztük Rothko, Picasso, Warhol, Giacometti alkotásai, szám szerint 35 tétel volt a portéka, s mind egy szálig el is keltek, a rendezvény zárásakor 676 millió dollárt számoltak el. Egyetlen estén még soha nem jegyeztek fel hasonló eredményt, és következik a folytatás, további 30 mű kerül jövő tavasszal kalapács alá. Így minden esély megvan a Rockefeller-gyűjtemény 2018-as értékesítésekor feljegyzett 835 millió dolláros árverési rekord megdöntésére.
Három esztendeje annak, hogy Laura Drager, New York-i bíró arra kötelezte a milliárdos gyűjtő, immár csak volt házaspárt, Harry és Linda Macklowe-t, hogy – miután nem tudtak megegyezni a vagyonfelosztásban – dobják piacra páratlan műtárgy-kollekciójukat. Az akkor 81 esztendős ingatlanmágnás és felesége válását 59 évnyi házasság után mondta ki a bíróság. A nyilvánosság 2016-ban értesült az ügyről, amikor Harry az egyik ingatlanjára kihelyezett óriásplakáttal tette nyilvánvalóvá, hogy félrelépett. A képen ő és új párja Patricia Landeau, egy francia üzletasszony volt látható, ami nem tette engedékenyebbé elvált feleségét. Az osztozkodás tétje számos ingatlan és jacht mellett a műtárgygyűjtemény volt, amelyet a Christie’s szakértői 937,5 millió dollárra értékeltek 2015-ben. A házaspár ismerői szerint Linda Macklowe volt a „szem”, és a piacra került áru java is az ő tulajdonát képezte. Keserédes a siker, amelynek állítólag a helyszínen tanúja volt a két érintett is, akik vélhetően másként képzelték el féltett értékeik sorsát. A 35 tétel biztonságos értékesítéséről egyébként pénzügyi garancia „gondoskodott”, 22 mű mögött pedig visszavonhatatlan ajánlat, biztos vevő állt, azaz nem sokat bíztak a véletlenre. A gyűjtemény előzőleg végigjárta a világ legnagyobb művészeti központjait, ezrek álltak sorban Hongkongban, Los Angelesben, Londonban és Párizsban, nem akarván elszalasztani az utolsó esélyt arra, hogy egyben láthassák a minden bizonnyal egyenként eltűnő műveket. A sztárdarab Mark Rothko 1951-es sárga, narancs, rózsaszín kompozíciója volt, amelyet élénk licit után végül is nagyjából becsértékén egy ázsiai vevő szerzett meg. A kalapács 77,5 milliónál csapott le, jutalékkal együtt 82,4 millió dollárt kellett érte fizetnie. Egy fekete-fehér Pollock 61,2 milliót ért valakinek, ami ezzel a művész legmagasabb áron elkelt alkotása lett. Picasso szokatlan, Guillaume Apollinaire emlékének szentelt, 1962-es fém alkotásáért pedig 26,3 milliót fizettek. Warhol két műve is szerepelt a választékban, az egyik modellje Marylin Monroe, a másiké Jackie Kennedy volt. Utóbbi, a Sixteen Jackies 33,8 millió dollárért talált vevőt, míg a Nine Marylins (1962) című fekete-fehér sorozat 47,3 millióért kelt el, de közben egy kis baki zavarta meg az eladást. A minimum 40 millióra becsült művet 42 milliónál leütötte Oliver Barker, így a teremben ülő műtárgytanácsadó, Jude Hess győztesnek hihette magát, ám néhány tétel eladását követően az árverésvezető bejelentette, újrakezdi a licitet a Warhol műért. Egyetlen 41 milliós ajánlat jött telefonon, ez 47,3 milliós vételárat jelentett. Az események magyarázatát kívülálló nehezen tudja értelmezni. Eszerint Hess vélhetően a garanciát vállaló harmadik felet képviselte, és az első menetben saját magával szemben licitált… (Lásd keretes írásunk)
![](/i/16/9/0/1334387.jpg)
Alberto Giacometti Le nez (Az orr) című szobra csalódást okozott, licit nélkül 68 millió dollárért Ázsiába került. Mint kiderült, a vevő Justin Sun, a TRON nevű kriptovaluta-platform tulajdonosa volt. A hongkongi üzletember tavasszal versenybe szállt Beeple 69 millió dollárt érő NFT-jéért is, de akkor alulmaradt. Justin Sun amúgy az új típusú vevőkör megtestesítője, úgy nyilatkozott, cége, az APENFT Foundation kapcsolatot, hidat épít a csúcson jegyzett művészek és a blockchain között, de elsősorban az NFT (non-fungible tokens) alkotók támogatását tűzte ki célul.
A novemberi aukciós krónika végére kívánkozik Mike Winkelmann, vagy ha úgy tetszik Beeple "HUMAN ONE, 2021" című műve, amely vélhetően a legtávolabbra mutató tétele volt a kéthetes aukció-sorozatnak. Mint emlékezetes az alkotó nevéhez fűződik az első nagy port felverő NFT, a Christie’s-nél tavasszal 69 millió dollárért elárverezett Everydays: The First 5000 Days. A művész ezúttal is a Christie’s-zel szövetkezett, a XXI. századi alkotások között bocsátotta áruba, állítása szerint valós alkotását. Még mielőtt bárki azt gondolná, hogy valami olyasmiről van szó, ami egy kellemes szalon megnyugtató dekorációjaként is szolgálhatna, le kell hűtenünk a reményeket. A Christie’s katalógusa kinetikus videó szoborként határozta meg a hét láb magas művet, amelyen a mahagóni fa keret valóban kézzel fogható, megérinthető az átlátszó burkolat, és látszik benne egy asztronautára emlékeztető figura is. A továbbiakban azonban elfelejthetjük egy műtárgy állandóságához kapcsolt elvárásainkat, az űrhajós ugyanis rendíthetetlenül vonul, a környezetét kivetítő LED-képernyő pedig véletlenszerűen, vagy az alkotó akaratának megfelelően változik, ő tudja ugyanis a trükköt, és távolról irányítja a műalkotást. Beeple szerint a világ történései inspirálják a beavatkozást, így a mű „örökké kortárs” marad. Volt aki értette miről van szó, négy haladó szellemű műértő ugyanis licitált a az opusra és a ráadásként adott NFT-re. Végül a győztes ajánlat stílszerűen online érkezett, a svájci Ryan Zurrer, a sokat megélt kripto-befektető 29 millió dollárt szánt lakása új díszére.
Amúgy Beeple maga is ott volt az árverésen, s hogy az eredmény minden képzeletét felülmúlta, azt Twitter-bejegyzésben tudatta a világgal: “HOLY FUCKKKKKK!!! INSANELY HONORED” (Szent ... !!! Esztelenül díjazva) Hát, ezt is kitehetjük a falra.
![](/i/16/9/0/1334389.jpg)
![](/i/16/9/0/1334391.jpg)
![](/i/16/9/0/1334390.jpg)