Az idei velencei filmfesztivál rég nem látott erővel van jelen a tengerentúli szaksajtóban, mely szintén a tenyerén hordozza a rendezvényt annak erős programja miatt. Ennek oka elsősorban sok az angol nyelvű film a rendezvényen – persze ez nem baj, csak nyilván előnyös bizonyos címek esetében. A versenyprogramban a legjobban „üldözött” film – értsd: leghamarabb elfogytak a jegyek – az angol Ana Lily Amirpour rendezte Mona Lisa and The Blood Moon volt, mely tulajdonképpen egy atmoszférikus trashfilm, a nyolcvanas évek mozijainak stílusában. Mona Lisa (Jeon Jong-seo) ebben az esetben egy koreai kamaszlány, aki a cselekmény kezdeti pontján megszökik a pszichiátriai javítóintézetből és besétál New Orleans közepébe, hogy ott megpróbáljon „normális” életet élni. Persze, ez a fiatal lány azonnal elveszne a fergetegben, ha nem lenne egyfajta szuperképessége: gondolatokkal tudja irányítani az embereket. Amirpour így kapcsolja be korunk tengerentúli filmjeinek szuperhős divathullámját, de a direktort nem a klisék érdeklik. A hős itt igazából gyermeki lélekkel van felvértezve, igencsak befolyásolható és kihasználható. Így tesz Bonnie (az Oscar-díjas, ám évek óta kallódó Kate Hudson), a szebb napokat megélt sztriptíztáncosnő is, aki arra kéri Mona Lisát, hogy a klub vendégei csak neki dobálják a pénzt, vagy hogy gyanútlan járókelők ugyan vegyenek már ki neki ötszáz dollár készpénzt. A képlet szerencsére nem marad ilyen egyszerű, hiszen ott van Bonnie kamasz fia, Charlie (Evan Whitten), aki helyre rakja az anyját, amikor csak tudja és persze, ő lesz Mona Lisa egyetlen barátja – a gyermeki őszinteség igen erős köteléket képez közöttük. Persze, az egész nem lenne kerek a magát DJ-nak valló fura fazon, Fuzz (Ed Skrein) nélkül, illetve Harold őrmester (Craig Robinson) nélkül, aki a munkáját és a gyomrát egyaránt szereti.
![](/i/16/9/0/1328982.jpg)
Mondanám, hogy az egész ábrázolt világ, mely nem mellékesen New Orleans legbizarrabb része, tulajdonképpen kvázi egy diliház. Mármint nem az, ahová elzárják az embereket, hanem amelyikben együtt élünk. És ebben a zord világban Harold rendőr a legtisztességesebb pofa, afféle gondos medve-apuka típus. A rendező lapunknak elárulta, hogy a vásznon látható „arcokat” valós figurák ihlették. Harold például azon New Orleans-i, úgynevezett Bourbon Street-zsaruk egyike, akik soha az életben nem találkoznak bűnözőkkel, hanem pályafutásuk során részegeket kell összeszedniük. A Mona Lisa and The Blood Moon sikeres alkotói kísérlet annak bizonyítására, hogy egy olyan lenézett műfaj, mint a trash, igenis létező lehet művészi szinten egyaránt. Érdekes, hogy nagyon hasonlóval próbálkozik a szintén brit Edgar Wright Last Night in Soho című versenyen kívűl bemutatott alkotásában. Erről a filmről azonban sokkal nehezebb beszélni, mivel az alkotók kiadtak egy nyílt levelet, melyben kérnek minden tollfogatót, hogy lehetőleg a cselekményről ne áruljanak el semmit. Persze a spoilerekre gondolnak itt, nem az alapokra: a középpontban a vidékről Londonba tanulni érkező Eloise (Thomasin McKenzie) áll, aki látja holtak szellemeit. A kollégium bulijai elől elmenekülve kivesz egy szobát egy ősrégi sohói házban és amint álomra szenderül 1965-ben találja magát, hiszen a mozik épp a frissen bemutatott James Bond filmet, a Tűzgolyót játsszák. Ez Sandy (Anya Taylor-Joy) múltja, aki megpróbál énekesnőként befutni. A sors, a férfiak azonban kegyetlenek vele. Wright rendezésének vannak bravúros része, amikor azzal játszik, hogy egy kompozíción belül mutatja az álmot és a valóságot, múltat és jövőt. Akik pedig szeretik a hatvanas évek slágereit, best off válogatást kapnak.
![](/i/16/9/0/1328983.jpg)
De ha már idén Velencében a zsánerekkel való játék lett a közös nevező a művek között, akkor muszáj szólni az Old Henry-ről, mely egy überklasszikus western. Az amerikai filmművészet alapműfaja (André Bazin szerint a műfajok non plus ultrája). Noha az utóbbi bő húsz évben voltak a zsánert leporoló-megújító darabok, de még a Clint Eastwood jegyezte remekmű, a Nincs bocsánat sem hozta vissza divatba a magányos hősökkel teli, tengerentúli teremtésmítoszt. De nem is tűnik el, mindig jön egy újabb-újabb gyöngyszem, mely „hivatalban” tartja a műfajt, mint most Potsy Ponciroli rendező és Tim Blake Nelson főszereplő és producer. Érdekes, hogy a kis költségvetés a és a covid miatt megváltozott világ köszön vissza ebben a műben. Az öreg Henry egy Tennessee államban az Isten háta mögött farmon él kamasz fiával farmerként. A fiú menne, az apa félti a külső világtól. Ám egyszer csak a nyugalmukat megzavarja egy sebesült lovas, akinél egy táska pénz is van. Henry egy pillanatig habozik, de aztán befogadja a sérült férfit, akit nemsokára három önmagát sheriffnek valló gyanús alak keres. Innentől fogja a suspense arra épít, hogy vajon mikor robban Henry múltja, ki is ő valójában, és garantálom, senki nem fog csalódni a végkifejletben. Ponicroli és a szerepben zseniális Nelson egy neves, Sam Peckinpah westernből ismert karakter időskori tovább gondolása. Tim Blake Nelson a sajtóbeszélgetésen megjegyezte: ez a film nem csak hommage, hanem arról az örületesen nagy felelősségről szól, mit is jelent gyereket nemzeni és felnevelni.