Egyszerre furcsa és kacagtató volt az Édes Annát egy üres nézőtérnek előadni – mosolyog Bíró Kriszta, aki az Örkény István Színház előadásában Stefit, a cselédlányt és Moviszter doktor feleségét alakítja. Ugyanis amikor az interneten élőben közvetített (vagyis streamelt) előadásban a színészeket lehívták a takarásba, ők szokás szerint lábujjhegyen és suttogva léptek be, miközben azt kérdezgették egymástól: „Hát minek suttogunk? Nem ül a nézőtéren senki.”
Oda a közös játék
Bíró szerint a színészek aztán mégis suttogva folytatták, hogy megőrizzék az előadások előtti „lebegést”. Persze az a tudat, hogy a nagyközönség élőben figyeli őket a tévé- és laptopmonitorok előtt, szintén rengeteg adrenalint adott nekik. Ettől függetlenül a társulatnak hiányoztak a közönség finom, csak az „élő nézőtér” előtt megtapasztalható jelzései, vagyis hiányzott a nézőkkel való közös játék.
Ennek ellenére az online közvetetésben mégis akad felemelő érzés, nevezetesen az, hogy az emberek a járvány ellenére is színházat akarnak nézni, és elfogadják a jelenlegi virtuális megoldást. – Volt valami szívmelengető abban, ahogy egykori gimnáziumi társaim, akikkel nem találkoztam már húsz-harminc éve, Torontóból, Londonból és Berlinből írtak nekem, hogy „Hahó, Kriszta, láttuk az Édes Annát, remek volt”.
A színésznő szerint az online darabok egyik nagy előnye, hogy egy budapesti előadást azok is meg tudnak nézni, akik nem a fővárosban élnek, és nem áll módjukban havonta egyszer, sok pénzért felutazni, színházba menni, szállást foglalni. Éppen ezért gondolja úgy, hogy a járvány elmúltával az egyes daraboknál maradhat a streamelt megoldás, így a vidéki és a külföldi közönség is élvezheti azokat.
Filmszerű színház
Az online darabok másik előnye, hogy minden néző az első sorban kap helyet, vagyis láthatja a színészek arcának minden rezdülését. Bíró ráadásul észrevette, hogy azok a kollégái, akik filmekben is szerepelnek, a színpadon a kamera hatására a korábbi, szélesebb gesztusok helyett sokkal finomabban kezdtek el játszani, mintha éppen egy játékfilm forgatásán lennének.
Az viszont fura paradoxon, hogy noha az előadások a közvetítés hatására kifejezetten filmszerűek lesznek, a végeredmény mégsem egy film lesz – hisz ha valaki egy darabra második alkalommal is jegyet vált, nem ugyanazt fogja kapni. – A közönség, ha virtuálisan is, de átélheti, hogy egy-egy előadás mindig egy élő, lélegző valami, sohasem ugyanolyan – magyarázza Bíró.
Persze a virtuális daraboknak is akad hátránya, mivel a néző a laptop- vagy tévéképernyő előtt ülve nem „irányíthat”, vagyis nem döntheti el, hogy a színpadon éppen melyik színészt nézi. A stream esetében ezt a vágó és az adásrendező határozza el, de Bíró szerint azonban ettől a néző se kevesebbet, se többet nem kap: egyszerűen egy másfajta élményre számíthat.
Már voltak előzmények
Herczog Noémi színikritikus szerint ha virtuális színházról beszélünk, érdemes a felvételeket megkülönböztetni azoktól a daraboktól, amelyeket kifejezetten erre a felületre terveztek az alkotók. Előbbire jó példa lehet az eSzínház vagy a SzínházTV műsora. A Budapest Bábszínház a közeljövőben pedig hatkamerás felvételeket sugároz, mivel a tavaszi hullám világossá tette: nem mindegy, hogy milyen minőségben látjuk viszont az online előadásokat.
Herczog szerint a repertoár streamelése fontos cél, mivel vízfejű országban élünk, ahol régóta nincsenek már színházi tévéközvetítések, sok városban nagyon szűk a kulturális repertoár, így a „digitális színjátszásnak” nem szabadna a járványok idejére korlátozódnia.
A helyzet másik különlegessége, hogy most önálló műalkotások, kísérleti művek születhetnek. Erre hozza példának Adorjáni Panna és Láng Dániel kolozsvári performanszát, amelyet egyszerre egyetlen képernyőre közvetítenek egy kolozsvári lakásból.
![](/i/16/9/0/1297350.jpg)
Az SZFE alakította a legnagyobbat
A kritikus szerint a járványhoz való alkalmazkodásban az Örkény Színház egyértelműen kiemelkedik a magyar teátrumok közül, hiszen egyedül itt alakítottak át minden bemutatót – és a repertoárjuk bizonyos darabjait – online-kompatibilissé. Ez mindenképp elismerésre méltó, hiszen ha azt gondoljuk, hogy a színházaknak kapcsolatot kell tartani a közönségükkel, akkor ezt most muszáj mindenkinek másképp megoldani, mint korábban. A Szkéné például rendhagyó ötlettel állt elő: a Köztünk marad egy olyan, saját fejlesztésű online-részvételi előadásuk, amelyben mindig más színészpáros improvizál, miközben a közönség alakítja a történetet. A kritikus mellettük még a Független Színház hozzáállását találta inspirálónak: ők online felületre költöztették a Roma Hősök Nemzetközi Színházi Fesztivál 2020 című rendezvényüket, tavasszal pedig ők voltak az elsők – egy időben az Örkénnyel és egy-egy németországi társukkal –, akik leghamarabb tudtak kreatívan reagálni a színházbezárásokra.
– Persze számomra az időszak legizgalmasabb performansza mindezek mellett az SZFE diákjainak egyetemfoglalása és ellenálló blokádja volt – mondja Herczog. – Abban, hogy ez a radikális megmozdulás nagyot tudott szólni, elkerülhetetlen volt, hogy használják az internetet.
Hogy senki ne bolonduljon meg
A jelen helyzet miatt mindenesetre a társulatok szoronganak. – A színészek a járvány alatt is játszani akarnak, így a streamszínházból próbálják kihozni a legtöbbet, mindenki vállvetve harcol, és a kollégák megpróbálják egymást felhúzni, hogy senki se bolonduljon meg – mondja Bíró.
– A vírus egzisztenciális értelemben is betett ennek a szakmának. Hiszen mi akkor keresünk pénzt, ha dolgozunk. És ezt a szó szoros értelmében, feketén-fehéren értem – nyomatékosít Bíró. A színész szerint éppen ezért a nézők, akik jegyet váltanak a streamelt előadásokra, támogatják a művészeket, akiknek nincsen állandó fizetésük. Ráadásul a független társulatok még streamelőadásokat se tudnak biztosítani a színészeknek és háttérdolgozóiknak, így valóban tragikus helyzetbe kerültek. – Nekik most tényleg a lét a tét. A napi túlélés. És most nem túlzok, hanem azt mondom, ami van. Itt nincsen szociális háló. Sőt, még lyukas háló sincsen. Itt csak a porondra lehet lezuhanni, úgy, hogy az ember kitöri a nyakát.
A támogatás várat magára
Hasonlóan látja a színészek helyzetét Herczog Noémi is, kiemelve, hogy a kormány, ahogy tavasszal, úgy most sem gondolkodik anyagi kompenzációban, így a független színészek, technikusok, háttérdolgozók, dramaturgok egzisztenciálisan ismét lehetetlen helyzetbe kerültek. Persze szerencsére még így is vannak alternatív megoldások, például a Független Előadó-művészeti Szövetség segélyalapja (www.feszsegelyalap.org). – A független társulatok esetében a teljes anyagi és létbizonytalanság finoman szólva nem kedvez a kísérletezésnek. De hallani olyan állami, önkormányzati színházról is, ahol már szélnek eresztették a műszakot – szembesít a valósággal a kritikus.
Herczog szerint kérdéses továbbá, hogy mennyire veszélytelen közös térben – akár tesztelés mellett is –, üres nézőtér előtt játszani akkor, amikor bezárt minden étterem? Hogyan kell kezelni azokat a helyzeteket, amikor egy-egy alkotó úgy dönt, hogy nem szeretne bemenni az épületbe, mert fél? A kritikus úgy látja, hogy az élő közvetítésekről nem lehet csak művészeti és esztétikai elvek mentén beszélni. – A jelen színházi helyzetnek rengeteg, egyelőre nehezen belátható következménye van és lehet, anyagi és egészségügyi téren egyaránt.