futárszolgálat;ételfutár;Foodora;

„Nemcsak logisztikai, hanem platformcégként is definiáljuk magunkat. Így kifejezetten fontosnak tartjuk azt a szerepünket, hogy mit tudunk hozzáadni a helyi gazdasághoz és a társadalomhoz a különböző szereplők összekötésével”

„Érezhető, hogy a teljesítmény nem úgy nő, mint ahogy elképzeltük” – A futárcégek az időt árulják

Idén sok figyelmet kaptak a vállalkozásokat és a futárokat összekötő úgynevezett platformcégek. Mérföldő volt-e ez az év az iparágban, amely 2026-ban komoly változások előtt áll - erről beszélgettünk Garay Péterrel, a Foodora ügyvezető igazgatójával. 

A gazdaság növekedése messze elmarad az év elején remélttől. Ez számos vállalat terveit átrajzolta, a Foodoránál ez hagyott nyomokat? Kikezdte a növekedést?

Bármilyen szektor, bármelyik iparági szereplője megérzi, ha a gazdaság nem úgy növekszik, mint ahogy azt szerettük volna. Ha a tradicionális iparágunkat, a melegétel-kiszállítást nézzük, ami egy kényelmi szolgáltatás, ott főleg érezhető, hogy a teljesítmény nem úgy nő, mint ahogy elképzeltük. A jó hír az, hogy ebben a környezetben is tudtunk növekedni, visszaesésről semmiképpen sem beszélhetünk. A másik lábunk a gyors kereskedelmi kiszállítás, vagyis bármi, ami nem meleg étel, kifejezetten dinamikusan fejlődött.

A két terület közül melyik tudott nagyobb ütemben fejlődni?

A bővülés, akár a mi saját Foodora Marketjeinken, akár az egyre nagyobb kis- és középvállalati kört jelentő kereskedelmi partnereinken, de a nagy láncokon keresztül is az utóbbi, vagyis a kereskedelmi vonalon volt erősebb.

A kiszállítást végző cégek lényegében az időt árulják. Valóban sokat számít, hogy mennyi idő alatt jut el az áru a megrendeléstől számítva a fogyasztóhoz?

Mi időt árulunk, és egy kényelmi szolgáltatást nyújtunk, vagyis időt és fáradságot spórolunk meg a fogyasztónak. Ne feledkezzünk meg arról, hogy platformcégként vállalkozásokat összekötő szerepünk is van, és van másik két lábunk is. A mintegy 6000 partnerünk, magyar kis- és középvállalatok számára egy plusz bevételi lehetőséget, a futároknak pedig rugalmas megélhetési lehetőséget biztosítunk. Azt látom, hogy erre szintén komoly igény van. A fogyasztói részre visszatérve az mondható, hogy nagyon különbözőek vagyunk. Vannak, akik mindent megterveznek és aszerint élnek, működnek és vásárolnak. Egy másik körnél viszont ez nem működik, mert váratlan események tűnnek fel a horizontjaikon. Megbetegszik például a gyermek, és máris gond van, hogy miként menedzseljék a napokat, amelyekben amúgy is rengeteg program van. Ezért sokkal könnyebb, ha egy ilyen szolgáltatással viszonylag rugalmasan tudnak reagálni ezekre a fejleményekre. Ezért növekszik olyan ütemben a gyorskereskedelmi rész, mert ez lehetővé teszi, hogy ne kelljen elmenni vásárolni másfél-két órára, ami akár érdemi időkieséssel is járna.

Ma mennyi idő alatt kell a megrendelt árunak a címre érkeznie?

Ez attól függ, milyen rendelésről van szó. Egy ételrendelésnél sokkal fontosabb a gyorsaság, már csak azért is, mert sokan már akkor rendelnek, amikor éhesek. Ráadásul általában szűk idősávok vannak az étkezésre a munkahelyeken. Egy bevásárlásnál ez nem ennyire hangsúlyos. Az látszik, hogy a kényszervásárlásokból kezdünk elmozdulni, és nem csak akkor akarunk vásárolni, amikor szükségünk van valamire.

Azt mondhatjuk, hogy átlagban 30–32 perc az az idő, amit a fogyasztók a kiszállítóktól ma elvárnak. 

Ha e fölé megyünk, azzal már nem elégedettek. De nagyon széles a skála: ha a szomszéd utcából rendelek, akkor ez az idő sem jó, de ha 5 kilométerről, akkor még vonzónak is találják. Az átlag azonban ez.

Az idei év talán fontosabb volt a hazai futárcégek piacán, mint eddig bármelyik. Rendre fókuszba kerültek a platformvállalatok, és születtek komoly büntetések is. Annyira szabad volt eddig a piac, hogy nem volt rend a cégeknél és önöknél sem?

Azt látjuk, érzékeljük, hogy nagyon szem előtt vagyunk. Benne vagyunk milliók szinte mindennapi életében. Így fontos, hogy ezt az iparágat figyelje a hatóság, és számukra lényeges, hogy kifelé is jól kommunikálják ezt, és biztosítani tudják a szabályos működést. A Foodora működéséről azt tudom mondani, hogy mindenben igyekszünk megfelelni a szabályoknak, ha viszont valahol hibázunk, azt megpróbáljuk minél gyorsabban javítani. Az említett esetekben is ilyeneket tártak fel. Az egyik fogyasztóvédelmi bírság apró technikai részleteket ölelt fel, bizonyos adatok hiányoztak a platformról, így például a tárhelyszolgáltató elérhetősége, illetve a székhely címe, ami egy irodaváltás miatt maradt meg rosszul. Nem gondolom, hogy az iparág, s benne mi is, ne működnénk szabályozott keretek között. Mindig is nagyon sok regulának kellett megfelelni, most is rengeteget teljesítünk, és ez a jövőben is így lesz. Ez pedig egy hangsúlyos és fontos pont ahhoz, hogy folyamatosan, kiszámíthatóan és megfelelően tudjunk működni.

Idén a futárok is beálltak az elégedetlenkedők sorába. Szerintük az elmúlt 3–4 évben a valós, inflációval korrigált jövedelmük 40–50 százalékkal csökkent. Önök szerint a futárok nettó bevételei nőttek. Kinél az igazság?

Pontosítanék. Mi arról beszéltünk, hogy 2021 óta évente átlagosan 10 százalékkal emeltük a futárok bruttó díjazását. Ők pedig azt mondták, hogy a keresetük nettó reálértéke csökkent. Ezt mi vitatni, cáfolni nem szeretnénk, ennek megítélése eléggé egyénre szabott és szubjektív. Hangsúlyosnak tartom azonban megemlíteni, hogy időközben eltörölték a katá-t. Immár egy átalányadózó rendszer van: amikor valaki főállásban dolgozik és mellette futárkodik, akkor az innen szerzett bevétele után nem kell adóznia. Aki főállásban futár, annak viszont igen. Azt hiszem, ez is mutatja, hogy élethelyzettől eltérően élhetik meg, hogy az ezzel a munkával szerzett jövedelem mérlegre rakva mit is jelent. Amit mi nézünk, az az, hogy ez egy folyamatosan kiszámítható és versenyképes jövedelmet biztosítsunk. Ha iparági sztenderdekhez, hasonló pozíciókhoz, akár normál munkaviszonyhoz hasonlítjuk, akkor úgy gondolom, amit kínálunk, az egy jó, versenyképes bevételi lehetőség.

Ha egy napi 8 órában dolgozó futárt nézünk, akkor ő ma meg tudja keresni Magyarországon a medián bért. 

Ezen felül nagyon fontos szempont, hogy a teljes ökoszisztémánkra szeretnénk fókuszálni, és azt is nézzük, hogy a futárkodás ne csak a pénzről szóljon, hanem megtartsa azt az unikum jellegét, amely szerint itt teljesen rugalmas időbeosztással lehet pénzt keresni. Ha valaki azért jön, mert napi két órát dolgozna, és ennyi pénzre van szüksége, az nekünk teljesen rendben van, és ebből akkor sem csinálunk problémát, ha aztán évekig nem hallunk felőle. Emellett fontos, hogy partnereinknek folyamatos fejlődési lehetőséget tudjunk adni, a fogyasztóknak pedig elérhető árat. Utóbbiak ugyanis – visszacsatolva az első kérdésre – rendkívül árérzékenyek. Ezért is szól a stratégiánk jelentős része arról, hogy hogyan tudunk megfizethető platformot biztosítani. Ez egy kényelmi szolgáltatás, amelyen magasabb az áfa az éttermi szolgáltatáshoz képest, ezért ez mindig is egy kicsit drágább szolgáltatás lesz. De elemi érdekünk, hogy megfizethető maradjon.

Hozzánk befutó vélemények – kritikaként – több alkalommal is szóltak arról, hogy a futár nem vagy csak kevéssé beszél magyarul. Számít, hogy ki kerül a céghez, vagy csak jöjjön a dolgos kéz.

Számos oldalról próbáljuk támogatni, hogy a lehető legjobb legyen az állomány és az elvégzett munka. Egyrészt van egy komoly minőségbiztosítási rendszerünk. Ebben ellenőrizni tudjuk a kiszállítás minden lépését, valamint a fogyasztói visszajelzéseket is. Ezeket utánkövetjük, és a futároknak rendszeresen adunk visszajelzést. Ha olyat tapasztalunk, ami nem fér bele, akkor szerződést is bontunk. Mi azonban nemcsak logisztikai, hanem platformcégként is definiáljuk magunkat. Így kifejezetten fontosnak tartjuk azt a szerepünket, hogy mit tudunk hozzáadni a helyi gazdasághoz és a társadalomhoz a különböző szereplők összekötésével. Ebben azt gondolom, érdemi hozzáadott értéket képvisel az applikációnk, amely chatfelületet biztosít a fogyasztó és a futár között – fordítóalkalmazást használva –, amely segítségével egy itt élő külföldi - ha akar dolgozni - is be tud illeszkedni a társadalomba. Mivel egyébként futáraink 99 százaléka egyéni vállalkozóként szerződik velünk – a maradék diákként –, a szerződéshez angol nyelvtudás szükséges. Nem arról van szó tehát, hogy sehogy sem lehet velük kommunikálni. Ettől függetlenül érthető, hogy egyes rendelések esetében kommunikációs korlátok léphetnek fel. Ezért próbáljuk ezeket a helyzeteket tovább simítani, és elérhető a megrendelők számára az ügyfélszolgálat, a futárok számára pedig a diszpécserszolgálat. Ha bármiféle gond adódik, össze tudjuk ezen keresztül kötni a feleket, és segítünk a helyzet megoldásában. Hozzáteszem, ha az elmúlt éveket nézem, a külföldiek aránya stabilizálódott, körülbelül 10 százalékon áll. Azon panaszok aránya pedig, amelyek a kiszállításhoz kapcsolódnak, 1 százalék alatt van,Az a terv, hogy az egyik háborúzó fél lefoglalt vagyonát elvesszük, és odaadjuk a másik háborúzó félnek, az nem más, mint hadüzenet – fogalmazott a miniszterelnök a brüsszeli EU-csúcson.teljesí és csökkenő trendet mutat.

A jövő év kifejezetten fontos lesz, mert az EU új platformirányelve hatására 2026 után a futárok egy része munkaviszonyban végezheti munkáját. Ezen a téren most mi a helyzet, és valóban jönnek a munkaviszonyban lévő futárok?

Itt is pontosítanék. Egyelőre nem tudjuk, hogy alkalmazotti státuszba kell-e kerülnie egy futárnak. Az európai irányelv keretrendszereket és irányokat határoz meg, a részletekről pedig ennek nemzeti átültetése során döntenek, ami Magyarországon még nem történt meg. Fontos hangsúlyozni, hogy nem csak futárokról beszélünk: egy takarítószolgálat vagy akár egy biztonsági őr platformjára is ugyanezek a szabályok vonatkoznak majd. Erről a döntéshozókkal év eleje óta egyeztetünk. Mi azon a véleményen vagyunk, hogy a rugalmasságot veszélyeztetné, ha túlságosan a munkaviszony irányába mozdulnánk el. Októberi, futárok körében végzett kutatásunk szerint ugyanis mindössze 0,3 százalék kíván alkalmazotti állományba kerülni. A futárok kifejezetten igénylik a rugalmasságot. Azt szeretnénk, hogy egy olyan rugalmas rendszer maradjon, ahol védőhálókat kaphatnak az emberek, amelyek jellemzően a munkavállalókat illetik meg, például balesetbiztosítást, amelyet mi is biztosíthatnánk számukra.

Ez alighanem pluszköltséget jelent majd, és ez a fogyasztói oldalon azt a kérdést veti fel, hogy érkezik-e az áremelés?

Ez egy irányelv, amely jelenleg olyan széles értelmezési tartományban mozog, hogy ha erre bármit mondanék, az kristálygömbből való jóslás lenne. Ilyet pedig nem szeretnék tenni.

Garay Péter

Több iparágban szerzett tapasztalatok után három éve, 2022 nyarán csatlakozott a magyarországi Foodora csapatához. Első feladata a logisztikai teljesítmény magasabb szintre való emelése volt. 2024-től kereskedelmi igazgatói pozíciót töltött be, mielőtt átvette jelenlegi pozícióját, mint a Foodora ügyvezető igazgatója. Karrierje kezdeti szakaszában menedzsment tanácsadóként dolgozott. 

Orbán Viktorék újrázása után akár 390-es euróárfolyam is lehet.