Enyhíti az Európai Unió a 2035-ös, új benzin- és dízelüzemű autók értékesítésére vonatkozó tilalmát, engedve az iparági szereplők mellett Németország és Olaszország nyomásának - írja a The Guardian.
Az eredeti tervek szerint ugyanis a gyártóknak 2035-ig el kellett volna érniük, hogy autós és kisteherautós kínálatuk 100 százalékban károsanyagkibocsátás-mentes legyen. Az Európai Bizottság új javaslata ezt a 100 százalékot 90 százalékra csökkentené a 2021-es szinthez képest, lehetővé téve a plug-in hibrid elektromos autók, vagy akár a belső égésű motorok egy részének folyamatos gyártását 2035 után is. A javaslat értelmében a fennmaradó 10 százalék kibocsátását más módszerekkel, például az Európában gyártott zöld acél használatával vagy a bioüzemanyagok használatával kellene csökkenteni.
A brüsszeli döntés a tervek szerint „lehetővé teszi, hogy a plug-in hibridek (PHEV), a hatótávolság-növelők, a mild hibridek (MHEV) és a belső égésű motorral működő járművek 2035 után is szerepet játsszanak a teljesen elektromos (EV) és a hidrogénüzemű járművek mellett.” Apostolos Tzitzikostas, a fenntartható közlekedésért felelős biztos pedig úgy fogalmazott, hogy a döntés „szabadságot ad a piacnak és a fogyasztónak abban, hogy eldöntsék, melyik technológiát szeretnék használni.” Az iparágért felelős biztos, Stéphane Séjourné szerint az európai iparnak három kihívást kell szem előtt tartania, a kínaiakkal való versenyt, a keresleti válságot és az európai lassú technológiai fejlődést.
Az EB javaslata azt is tartalmazza, hogy enyhítik a kisteherautókra vonatkozó célértékeket, 40 százalékra csökkentve a 2030-ig kitűzött, 50 százalékos károsnyagkibocsátás-csökkentésre vonatkozó követelményeket.
Az Európai Bizottság Friedrich Merz német kancellár és Giorgia Meloni olasz miniszterelnök által támogatott tervezetét azonban még a többi uniós kormánynak és az Európai Parlamentnek is jóvá kell hagynia. Zöld szervezetek és az európai parlamenti zöld párti frakció már ki is fejezte tiltakozását a lépés miatt.

