A korlátozásról szóló rendelet tavaly szeptember 1-jén lépett életbe, főszabály szerint a diákoknak a tanítási nap elején le kell adniuk telefonjaikat, a tanítási nap végéig azokat elzárva kell tárolni. A tanórákon, oktatási céllal az eszközöket csak engedéllyel lehet használni.
A telefonok és más, internetezésre is alkalmas eszközök begyűjtésének, tárolásának és kiosztásának helyi gyakorlatát az iskoláknak maguknak kellett kidolgozniuk. A lapunkhoz eljutott beszámolók szerint több iskolában egyszerűen csak a diákokra bízták, elzárják-e telefonjaikat a szekrényekben vagy sem. – Mi eleinte mindenkitől beszedtük reggel, aztán kaptunk még szekrényeket. Most mindenki vagy berakja oda, vagy nem – írta egy budapesti iskola tanára.
Egy Pest megyei gimnáziumban sem veszik el a tanulóktól a telefonokat, azokat kikapcsolva a táskáikba kell tenniük.
– Nálunk nem volt pardon, reggel az első órát tartó tanár beszedte, minden diák kapott egy névre szóló, zárható műanyagborítékot, abba beletette, ment egy dobozba, amit a titkárságon bezártak egy szekrénybe. Ha órán kellett, menni kellett értük óra előtt, kikérni, néha átrakni, mert a csoportbontások miatt összevissza voltak, az utolsó órát tartó tanár pedig aláíratta az átvételi papírt és óra végén kiosztotta. Úgy ahogy működött, de abszolút nem volt normális állapot – fogalmazott egy dunántúli iskola pedagógusa. Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy diákok a tanórákon kívül valóban többet játszottak, mert nem volt mivel elfoglalni magukat: kártyáztak, társasjátékoztak, néha sakkoztak is.
A Pintér-féle belügy a bombariadó-sorozat után is kitart az iskolai mobilszigor mellettEgy Tolna megyei tanár is úgy tapasztalta, hogy a telefonok elzárása után javult a gyerekek viselkedése, az órákon jobban figyelnek és aktívabban részt vesznek a feladatokban. – Minden szempontból jobb a helyzet attól, hogy néhány órára elszakadnak a telefonjuktól, és nem lettek ettől depressziósok sem – írta.
Érdeklődtünk a tankerületi központokért felelős Klebelsberg Központnál is (KK), hogy megtudjuk, hozzájuk milyen visszajelzések érkeztek. Válaszukban azt írták, az iskolákból érkezett információk szerint a mobiltelefonok iskolai korlátozása a gyermekek életében pozitív változást eredményezett,
a szünetekben is több a közös játék, többet beszélgetnek egymással a tanulók.
Hozzátették: a KK év közben többször felhívta a tankerületi központok figyelmét, hogy segítsék az iskolákat, ahol akadályokba ütközne a jogszabály betartása.
„Tíz vagy húsz év múlva nevetséges lesz majd ez a rendelet és az is, aki kitalálta”