A múlt hétvégén először merült fel nyilvánosan annak a lehetősége, hogy az újvidéki vasútállomás épületét akár le is bonthatják. Ez az ötlet az aktuális építésügyi, közlekedési és infrastrukturális minisztertől, Aleksandra Sofronijevićtől érkezett - írja a Szabad Magyar Szó.
Aleksandra Sofronijević miniszter a Tanjug hírügynökségnek nyilatkozva beszélt arról, hogy a vasútállomás épületének statikai vizsgálata után azt vagy lebontják, vagy felújítják, vagy részlegesen használják ott, ahol az teljesen biztonságos.
Zoran Đajić építőmérnök ugyanakkor a Danasnak azt mondta, hogy szerinte nincs ok az épület lebontására. „Én korábban azt javasoltam, hogy ugyanazt az előtetőt építsék vissza, de középen egy tartóoszloppal. Az oszlop egyik fele fehér márványból lenne, a másik feketéből. A fehér részre az áldozatok nevei, a feketére a felelősök nevei kerülnének fel. Így emlékműve lenne az áldozatoknak és a tragédiáért felelős hatóságoknak is” – fogalmazott. A szakember úgy látja, az épületet vissza kellene állítani az eredeti állapotába és mindenekelőtt meg kell vizsgálni a tetőszerkezet állapotát.
„A jövőt ceruzával választjuk, de nekünk itt van az utca is” – Ezrek tiltakoztak a belgrádi kormány épülete előttÚj fejezet kezdődött a szerb diáktüntetésekben, már az is kérdés, a rendőrök hallgatnának-e Aleksandar Vučić szaváraDanijel Dašić építőmérnök pedig azt hangsúlyozta, hogy a miniszter csak opcionálisan említette a bontást. Szerinte minden attól függ, mit állapítanak meg azok a szakértők, akik az épület statikájának felmérését végzik majd. „Hét hónapig semmit nem tettek, mire egyáltalán elkezdtek gondolkodni erről. Hónapok óta nem engedik be az újvidéki Műszaki Kar szakértőit az épületbe. Az az indok, hogy nem biztonságos, nem igazán állja meg a helyét, mivel évtizedek óta végeznek terheléses vizsgálatokat ilyen esetekben, és léteznek biztonsági előírások” - közölte.
Egy mérnök azt állítja, ő már korábban figyelmeztette a kivitelezőt, hogy problémákat vett észre a beomlott újvidéki vasútállomás felújításakorÚgy vélte ugyanakkor, hogy a miniszter inkább politikai üzenetet fogalmazott meg. „Az üzenet az, hogy a hatalom akár le is bonthatja az épületet, és ezzel eltemetheti az összes elkövetett hibát. Szerencsénk volt, hogy nem volt sok hó, ami terhelte volna a tetőt. De most, hogy az épület már hét hónapja így áll, a bontásról beszélni értelmetlen. Úgy gondolom, nem azért nem engedik be a szakértőket, mert veszélyes lenne, hanem mert félnek, hogy azok alapos vizsgálatot végeznének, és ki tudja, mit találnának” – vélekedett Danijel Dašić.
A szakértők jelezték azt is, hogy az épület lebontása és egy új megépítése csupán újabb eurómilliók elköltését jelentené.
Mint ismert, az újvidéki vasútállomás beton előteteje tavaly november 1-jén omlott össze. Akkor és később a kórházban összesen 16 ember halt bele a sérüléseibe. A tragédia kormányellenes tüntetések sorát indította el, mivel annak szerintük köze volt a kormányzat nemtörődömségéhez, a rossz gazdálkodáshoz és a mindent átható korrupcióhoz. A tragédia előtt kétszer is ünnepélyesen átadták a pályaudvart, az egyik alkalmon – a Belgrádot és Újvidéket összekötő gyorsvasút felavatásánál 2022. március 19-én – Orbán Viktor is jelen volt.
„Itt mindenkinek elege van a korrupcióból” – Berobbant a szerb tavaszJúlius elején átadnák a Budapest-Belgrád vasútvonalat, ám az újvidéki pályaudvari tragédia miatt ez sem biztos