Alig telt el néhány hónap az évből és az eddig megismert gazdasági folyamatok és adatok alapján máris nagy veszélybe került a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumán (VKF) tavaly év végén összehozott, hároméves minimálbér-megállapodás. Ez még akkor is így van, ha Nagy Márton, a nemzetgazdasági tárca vezetője a legutóbbi kormányinfón kijelentette, hogy a kormány jövőre 13 százalékos minimálbér-emeléssel számol. A probléma oka prózai: a megállapodásba gazdasági elvárások szerepelnek.
Mint emlékezetes, az Orbán-kormány hathatós nyomást gyakorolt a felekre, már csak azzal is, hogy rendszeresen hangsúlyozta, hogy számára kiemelt fontosságú a látványos béremelés. Rendre elhangzott az 1000 eurós minimálbér ígérete, igaz, az már csak a sorok között olvasva derült ki, hogy ezt nem a 3 éves időszak végére, hanem csak 2028-ban kívánják elérni. Ezek után a megállapodásba (az idei 290 800 forint után) 2026-ra 328 600 forintos, míg 2027-re 374 600 forintos minimálbér került bele.
Ezek 13, illetve 14 százalékkal haladják meg az előző évit. Arról viszont már akkor is, és azóta is kevesebb szó esik, hogy az elfogadott szövegben a jövő évi, majd a 2027-es emelés feltételeként több gazdasági mutató teljesülését is rögzítették. Ezek pedig kezdenek igencsak távolinak tűnni.
Ha a gazdasági eredmények számai a továbbiakban is ilyen gyatrák lesznek, akkor a kormány nyomására kialkudott bérmegállapodást – nem lesz más út – újra kell tárgyalni. A dokumentum szerint ugyanis, amennyiben a GDP, az infláció és a bruttó átlagkereset rögzített számaihoz képest az eltérések „számtani összege a tárgyév I.-III. negyedévi átlagos tényadatai alapján pozitív vagy negatív irányban meghaladja az egy százalékpontot, a VKF tagjai a 2026-ra, illetve 2027-re vonatkozó minimálbér-emelés mértékét újratárgyalják.” Az egyre gyászosabb gazdasági mutatók alapján pedig már most, április közepén minden esély meg van rá, hogy ez az eltérés valóban túllépje az 1 százalékot.
Irreális számokkal írja az Orbán-kormány a 2026-os költségvetést, van benne olyasmi is, aminek az esélye gyakorlatilag nullaA rögzített mutatók szerint az idei évben a gazdasági növekedésnek el kellene érnie a 3,4 százalékot. Igen ám, de a külpiacok lanyha teljesítményének árnyékában olyan gyengén muzsikál a magyar gazdaság, hogy ma már lényegében nincs olyan elemző, aki úgy gondolná, hogy ez éves szinten teljesül. (A jövő héten publikálandó, első negyedévre szóló GDP-növekedés kapcsán pedig az elemzői prognózisok között számos olyan akad, amelyik 1 százaléknál alacsonyabb bővülést vár.) Az első fél évben roppant szerény előrelépésre van kilátás, s még a tavaly év végi előrejelzések azt feltételezték, hogy a lendület a második félévben érkezhet meg. A helyzetet súlyosbítja, hogy időközben bejelentettek, majd felfüggesztettek amerikai vámtarifákat, és átalakulni látszik az egész világkereskedelem, amit Magyarország kifejezetten rossz kilátásokkal szemlél. Így aligha meglepő, hogy a kormány időközben módosított számaiban, és a jövő évi költségvetés tervezetében 2025-re vonatkozóan is már csupán 2,5 százalékos bővülés szerepel, de elemzők még ezt is kifejezetten derűlátónak tartják. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) frissített prognózisában például már csupán 1,9-2,9 százalékos GDP-növekedés áll erre az évre. Szakmai körök vélekedése szerint azonban a sáv aljára, közepére várhatók az éves adatok. A Kopint-Tárki ennek fényében például csupán 1,7 százalékos fejlődést lát a horizonton, míg a világ egyik legnagyobb adósságminősítő háza, az S&P mindössze 1,5 százalékos előrelépést jósol. Ezen a téren tehát nem áll jól a minimálbér-megállapodás.
Negatívra rontotta a magyar gazdaság minősítésének a kilátásait a Standard & Poor'sSzintén a jövő évi emelés feltételeként az idei első kilenc hónapra elfogadott 3,2 százalékos inflációs célt maga a nemzetgazdasági tárca írta felül, amikor jelezte, hogy idén 4,5 százalékot vár, vagyis bőven a megállapodás „hibahatárán” kívül látszik teljesülni ez a mutató is. A Kopint-Tárki egyébként az említettnél is jóval magasabbra, 5,2 százalékra teszi a pénzromlás ütemét, de alig akad olyan elemző, aki ne 5 százalék közeli mutatót szerepeltetne előrejelzésében.
Jelenleg egyetlen változó látszik közeledni a rögzítettekhez, ez pedig a bruttó átlagbér növekedése, aminek az átlagos szintjét 8,7 százalékra lőtték be a tárgyalóasztal mellett ülők. Szakmai körök szerint az előző évhez mért fejlődés mértéke folyamatosan csökkenhet az év folyamán.
Ide vágóan pedig fontos, hogy januárra a KSH 10,4 százalékos előrelépést jelzett éves alapon. Vagyis még ez is messze van a 8,7 százalékos céltól, de ha a csökkenő trend valóban megvalósul, akkor ez az elvárt szinten belül lehet.
Összességében az előrejelzéseket végignézve a Népszava kalkulációi szerint a kritériumok eltérése még akkor is 1 százaléknál nagyobb lenne, ha nem a prognózisokban szereplő legrosszabb forgatókönyvek valósulnának meg. Ez pedig azt vetíti előre, hogy a dokumentumban rögzítettek szerint a felek minden kormányzati propagandaüzenet ellenére idővel kénytelenek lesznek mégis asztalhoz ülni.
A munkaadói oldal egyik képviselője a Népszava kérdésére úgy vélte, hogy nagyon távoli még az év utolsó időszaka, így nehéz bármit felelősen előrevetíteni. A világpiaci mozgásokat és benne Magyarország helyzetét figyelve viszont az körvonalazódik, hogy a jövő évre tervezett 13 százalékos minimálbér-növelés a szürreális kategóriába kerül. Senki sem akarja, hogy a dolgozóknak, alkalmazottaknak kevesebb jusson és nem is ebben van a vita – hangsúlyozta. De minden jel arra a mutat, hogy a globális gazdaság az Egyesült Államok vámfenyegetései és az arra érkezett ellenlépések hatására a recesszió felé csúszik. Ha ez valóban megtörténik, akkor egy ilyen környezetben 13 százalékos béremelést a cégeknek kigazdálkodni lényegében lehetetlen. Ezt egyelőre csak úgy lehet elképzelni, ha ehhez az állam jelentősen, érdemben hozzájárul, például egyes járulékok csökkentésével – fogalmazott. Nincsenek jó előérzeteim – tette hozzá. Teljes a bizonytalanság és a kiszámíthatatlanság, ami minden gazdálkodó szervezet életét borzasztóan nehézzé teszi. Ha ezt tetézné egy ekkora bérteher-növekedés, akkor a magyar gazdaság a kis- és középvállalkozói rétege ezzel lábon lőné magát. Nem valószínű, hogy ez bárkinek az érdeke lehet, így akkor is érdemes lenne újratárgyalni a jövő évi 13 százalékos minimálbér-fejlesztést, ha az elvárt mutatók végül 1 százalékon belül maradnának – javasolta.
Kérdés, hogy a kormányoldalon, kalkuláltak-e a gazdasági környezet pangásával, amikor ezek a gazdasági mutatók bekerültek a megállapodásba. A szakszervezetek remélik, hogy a munkaadók nem azt szeretnék, hogy ennek a gyenge fejlődésnek a következményeit kizárólag a dolgozók vállalják. Ebből nekik is ki kell venniük a részüket – hangoztatta László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke. Így az nem tartja járható útnak, hogy a jövőre rögzített 13 százaléktól eltérjenek. Még akkor sem, ha a kibúvásra lenne szándék. Ha mégis így lenne, akkor ennek ára van, ugyanis a kisebb emeléssel az alkalmazottakon túl a kisvállalkozásokat is nehezebb helyzetbe hoznák. A legalacsonyabb béren lévők ugyanis jellemzően ebben a körben költenek, vagyis itt csapódna le a tervezettnél kevesebb bevétel. Ez pedig így az egész gazdaságot lassítaná, ami amúgy sincs fényes állapotban – tette hozzá az alelnök.
Újabb bérlista, amelynek csak a végén állunk
Magyarország csak az utolsó előtti az uniós tagállamok „minimálbér-versenyében” – derül ki a 2025. januárban érvényes minimálbérek összevetéséből, melyet az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat a napokban közölt. A jelenlegi hazai minimálbérrel – még a hosszú távú bérmegállapodásban rögzített számokkal is – csak Bulgáriát tudta megelőzni.
Magyarország elmúlt év végén kialkudott 290 800 forintja az Eurostat számai szerint 707 eurót tesz ki, míg a bolgár 551 eurót. A magyar gazdaság szempontjából mindenképpen fájó, hogy a visegrádi négyek országai mindegyikében jóval magasabb a minimálbér. Szlovákiában ugyanis 816, Csehországban 826, Lengyelországban pedig 1091 eurót regisztrált az uniós hivatal. Összességében az is kellemetlen lehet, hogy még Románia is elhúzott mellettünk: ott a legkisebb bér 814 eurót tesz ki. Nem túl hízelgő az sem, hogy Magyarország azon tíz állam között van, ahol a minimálbér nem éri el az 1000 eurót.

Az élbolyt nézve még inkább le vagyunk maradva, hiszen a lista élén álló Luxemburgban 2638 euró a minimálbér, azaz a jelenlegi árfolyamon már meghaladja az egymillió forintot.
Az adatok azt mutatják, hogy az uniós országokban a legmagasabb és legalacsonyabb minimálbér között 4,8-szoros eltérés van. Az országok közötti minimálbér-különbségek azonban lényegesen kisebbek, ha figyelembe vesszük az árszínvonalbeli eltéréseket – mutat rá az Eurostat. A vásárlóerő alapján tett kiigazítást elvégezve az előzőnél azért jobb helyzet alakul ki, ugyanis a legmagasabb és a legalacsonyabb minimálbér közötti különbség már „csak” 2,3-szoros. Bár ez aligha vigasztalja a lista végén álló államok érintett alkalmazottait. Az Eurostat megjegyzi, hogy az összeállításban nem minden ország kerül bele. Ennek igen egyszerű oka, hogy a 27 tagállam közül 22-ben van érvényben minimálbér.