„Turisztikailag, a városok népszerűséget illetően az egyik legjobb útvonalat sikerült összeállítanunk, minden rajt- és célhely nagyon erős” – jelentette ki a Népszava érdeklődésére Szilasi László, a Tour de Hongrie országúti kerékpárverseny versenyigazgatója, aki kiemelte, idén a csapatok végig ugyanazon a szálláson fognak lakni, lévén nincs hosszú transzfer egyik szakaszt követően sem. „Ez nekik nagyon kényelmes, nem kell folyamatosan ki- és bepakolniuk. Nem szándékosan terveztük így, de az útvonal így adta ki” – tette hozzá Szilasi. A versenyigazgató elárulta, ugyan még csak a mezőny mintegy felét jelentették be hivatalosan, de 20-22 csapat részvételére számítanak.
Lapunk úgy tudja, a Valter Attilát soraiban tudó Visma – Lease a Bike idén sem látogat el hazánkba, ellenben a viadal négyszeres fehér trikósa (az összetettben legjobb helyen végző magyar bringás) és korábbi (2019) ezüstérmese, Dina Márton idén a spanyol Euskatel csapatával érkezik a magyar körversenyre. Az olasz bejegyzésű, de magyar névadó szponzorral és öt magyar versenyzővel felálló MBH Bank mellett három magyar bejegyzésű kontinentális sor (United Shipping, Karcag, Epronex) is meghívást kapott, így a hazai indulók száma könnyen elérheti a tizenötöt is. Szilasi szerint mindez motiváló lehet a fiatalabbak számára, ugyanis többek számára válik így elérhetővé egy Tour de Hongrie-indulás.
Eisenkrammer Károly, a verseny főszervezője a Népszava érdeklődésére szót ejtett arról, hogyan alakult ki az idén 100. évfordulóját ünneplő verseny útvonala. Felidézte, 1925-ben Győr és Szombathely volt Budapest mellett a két állomás.
„A főváros adta magát, a Gellért tér kihagyhatatlan, hiszen 100 évvel ezelőtt hajnali négykor onnan indult a Tour de Hongrie. A többi szakasznál az volt az elsődleges szempont, hogy méltó helyszíne legyen egy százéves versenynek. Az ezeréves Magyarország olyan helyeire visszük a mezőnyt, ahol a történelmünk kiemelt helyszíneit meg tudjuk mutatni. Vannak emellett olyan területek, amelyek turisztikai szempontból kerültek be a programra, a Kékestető pedig abszolút sportszakmai döntés eredménye” – adott betekintést Eisenkrammer.
Mint ismert, a Tour de Hongrie 2023-ban szintet lépett, ProSeries besorolású lett, ez a versenyek második legnívósabb kategóriáját jelenti. A nemzetközi szövetség (UCI) naptárában a ProSeries- és a WorldTour-események közé rendkívül nehéz bekerülni, az UCI háromévente adja ki a licenceket.
„Idén döntési helyzet előtt állunk: az elmúlt évek versenyzői és szervezői színvonala alapján megpróbálhatnánk WorldTour-szintre ugrani, mert annyira pozitív volt a visszajelzés mindenhonnan. De nem lépjük meg ezt, mert akkor a magyar csapatokat nem hívhatnánk meg. Mi pedig azt szeretnénk, hogy a magyar kerékpársportról szóljon a Tour de Hongrie” – fogalmazott Eisenkrammer, aki érdeklődésünkre arról is beszélt, a verseny büdzséje immáron egymilliárd forint körüli összeg, ez részint állami támogatás, de vannak szponzoraik és a városoktól is származnak bevételeik.
Sagant nagykövetként visszavárják
A keddi prezentáció során elhangzott, a tavaly aktív versenyzőként még induló Peter Sagan az idei évtől a viadal egyik nagykövete lesz. „Szeretnénk vele egy többéves megállapodást kötni. Tavaly nagyon jól érezte magát Magyarországon, most pedig, hogy már nem versenyez, több versenynek lett a nagykövete” – fogalmazott Szilasi, aki kiemelte, a városok részéről hatalmas az érdeklődés a Tour de Hongrie iránt, de értelemszerűen nem tudtak mindenkinek lehetőséget adni, ellenben 2026-ra szívesen tárgyalnak velük. Az eseményen meg nem nevezték, de köszöntötték ezen települések képviselőit is.
Az ültetőlistája alapján a gálán részt vett többek között Szarvas és Gyula polgármesetere, valamint Hajdúszoboszló aljegyzője, így könnyen elképzelhető, jövőre ismét hangsúlyosabb szerepet kap majd a kelet-magyarországi régió.
A 46. Tour de Hongrie programja
május 14., szerda: 1. szakasz, Budapest-Győr, 210 km (szintemelkedés: 1042 m)
május 15., csütörtök: 2. szakasz, Veszprém-Siófok, 178 km (1244 m)
május 16., péntek: 3. szakasz, Gödöllő - Gyöngyös-Kékestető, 163 km (1974 m)
május 17., szombat: 4. szakasz, Tata-Székesfehérvár, 167 km (1035 m)
május 18., vasárnap: 5. szakasz, Etyek-Esztergom, 167 km (1858 m)
Össztáv: 885 km (összesített szintemelkedés: 7153 m)