Nem az vagyok, aki vagyok – mondja Jago rögtön a dráma elején, és ezzel szinte mindent elárul. Ja és még egyet: hogy gyűlöli a „vastagszájút”, vagyis Othellót. Székely Kriszta rendezésben Shakespeare drámájának kulcsa Jago. Ő gyűlöl, hazudik, nem az, akinek mutatja magát, és a hazugságaival, mindent szétzilál. Akárcsak, mint III. Richard, elhatározza, hogy gazember lesz, és minden tettét ennek rendeli alá. Nem inog meg, megy előre. Nem riad vissza semmitől. Sértett: főnöke nem őt nevezte ki ezredessé, maradt százados. Székely Kriszta előadásában ez a frusztráltság és elvakult gyűlölet mozgat mindent.
Ez egy markáns értelmezés, amely ráadásul végig működik. A zavarbejtő, a módszer, az hogy semmi és senki sem számít. E kell érni a végcélt, mindegy, hogy miként, milyen áron. Sajnos, vannak ilyen ügyeink manapság, ráadásul színháziak is. Az előadás talán ezért is hamar megérinti a nézőt, mert azt látja, amit nap, mint nap tapasztal. Másrészt rendkívül friss és mai a forma. Egy hatalmas buli, vagy revü! Matisz Flóra Lili énekel élőben és ő keveri, mint egy dj a zenét. Az egész lüktet, olykor kitörnek a szereplők, aztán elkeseredett dühükben elcsendesednek, lehalkulnak.
Pallós Nelli átlátszó PVC-hőfüggönyből álló díszlete egyszerre nyomasztó és nagyszabású. A színlapon Illyésnek az Egy mondat a zsarnokságról kezdetű szövege köszön vissza, a zsarnokságot viszont a hazugsággal helyettesítették be. Az előadásban ezek a mondatok nem jelennek meg, de a manipuláció kegyetlensége, lavinaszerű könyörtelensége annál inkább. A darabot Márton László fordításában játsszák, de Szabó-Székely Ármin dramaturg is olykor közbeavatkozott, tovább élesítve az elhangzottakat.
A Jágót játszó Kovács Lehel legalább egy fejjel kisebb a többieknél. Nem is mer melléjük állni, kilógna a sorból. A mozdulatai, gesztusai rendkívül erősek. Mindenkin képes átgázolni, a végén még saját magán is. De az se számít, a lényeg a győzelem, elérte amit akart. Othellót, Bányai Kelemen Barnát végig négerezik, pedig a színpadon csak a ruhája fekete jelzésszerűen. A másságot így nagyon finoman érzékelteti a rendező. Bányai Kelemen olyan, mint egy alvó parázs. A néző arra vár, mikor is kap lángra. Sokáig vívódik, tartja magát, aztán elnyeli őt az ármány.
![](/i/16/9/0/1292536.jpg)
Rujder Vivien, mint Desdemona nem csak hamvas és elbűvölő, hanem helyén van az esze, mer dönteni és a döntését felvállalja. Emelt fővel, szenvedéllyel képviseli azt amit, illetve akit választott. Amíg tudja, aztán pedig a sorsát is vállalja. Vizi Dávid jóravaló Cassiója hamar áldozattá válik. A végén jóvátételt kap ugyan, de ami történt az örökké vele marad, nem lehet kitörölni. Borbély Alexandra Emiliája leleplezi a cselszövő férjét, így hős mártírként végzi, a színésznő ezt képes is eljátszani. Elek Ferenc, Takátsy Péter, Vajdai Vilmos, Lengyel Benjámin és Berényi Nóra kisebb karakterszerepekben válnak fontossá.
A többször elhangzó Alabama Songra még mindenki tombol egy kicsit, aztán érkezik Othello „véres hosszú körmondata”. Nagy szíve volt neki, mondja Cassio végezetül. Tort ülhet a gyűlölet és a hazugság. Megy minden tovább, még akkor is, ha már semmi sem mosható teljesen tisztára.