Mit nevezünk rémhírnek?
A rémhír az álhír egyik altípusa: nagyon erős veszélyérzetet ébreszt, adott esetben pánikreakciót vált ki. Ebben különbözik a vágyteljesítő álhírektől, az olyanoktól például, hogy „megtalálták a koronavírus ellenszerét”. Rémhírek spontán módon, a szorongás és a félelem kivetüléseként is kialakulhatnak, de az esetek jelentős részében mesterségesen kreált képződményekről van szó, amelyek politikai szándékoktól vezérelve, vagy anyagi haszonból, kattintásvadász oldalak termékeként születnek.
A magyar kormány tervei szerint 5 év börtönt is kaphatna az, aki „különleges jogrend idején nagy nyilvánosság előtt olyan valótlan tényt vagy való tényt oly módon elferdítve állít vagy híresztel, amely alkalmas arra, hogy a védekezés eredményességét akadályozza vagy meghiúsítsa”. Röviden: a kormány szigorúbban akar fellépni a rémhírterjesztés ellen. Elvileg ez helyeselhető is lenne, nem?
Nagyon bonyolult ügy, amire nem lehet néhány tőmondatban válaszolni. Egyfelől: persze, helyénvaló a szigorú fellépés. A világ valamennyi jogrendje – beleértve az angolszász jogrendet is – bünteti a rémhírterjesztés bizonyos formáit, ahogyan a jelenleg hatályos magyar törvények is büntetik, igaz, enyhébb módon annál, amit a kormány mostani Btk-módosítása javasol. A rendkívüli helyzet valóban igényelhet szigorúbb fellépést, nem szabad megengedni, hogy tudatosan gerjesztett rémhírek nyomán tömegpánik törjön ki. Azt hiszem, ezzel senki sem vitatkozik. Nagyon helyes az is, hogy a magyar rendőrség lekapcsolt, úgy tudom, majdnem egy tucat olyan honlapot, amely üzleti megfontolásokból – bevételt hozó kattintások reményében – a Facebookon is nyilvánvaló valótlanságokat terjesztett a járványról. Az ilyen intézkedések nagyon fontosak, elmaradásuk súlyos következményekkel járhat. Pár hete a Political Capital egyik elemzése is foglalkozott azzal, milyen káoszhoz vezetett Ukrajnában egy hamis, az egészségügyi minisztérium nevében kiküldött e-mail: zavargások törtek ki, elbarikádoztak kórházakat, megrohamoztak egy Kínából érkező buszt, amelyről azt hitték, hogy koronavírusos betegeket szállít.
Akkor mi a gond a kormány tervével?
Tekintélyuralmi, autoriter rendszerekben – Oroszországban vagy például Azerbajdzsánban – az a tapasztalat, hogy a rémhírterjesztés elleni fellépés ürügyén a kritikus hangokat és a tényfeltáró újságírókat akarják elnémítani. A koronavírus erre kiváló lehetőséget teremt. Oroszországban egy kormányzati szervezet, a Roszkomnadzor listázza a szerinte álhíreket közlő oldalakat, és szólítja fel a médiumokat egyes cikkek eltávolítására, illetve a hatóságokat az ezen médiumok elleni fellépésre. Csak éppen erre hivatkozva olyan cikket is eltávolítottak, amely hitelt érdemlő információk alapján arra hívta fel a figyelmet, hogy a hivatalos jelentésekben szereplő adatoknál jóval magasabb az országban a koronavírussal fertőzöttek száma. Ha valaki közzéteszi az állam által elhallgatott híreket, akkor nem bűncselekményt követ el, hanem a sajtó küldetését teljesítve, a közérdeknek megfelelően bemutatja a valóságot. Az ellene való fellépés nem jogos és törvényes intézkedés, hanem hatalmi érdekből alkalmazott cenzúra, a sajtószabadság indokolatlan korlátozása, az újságírók megfélemlítése.
Miből gondolja, hogy nálunk is ilyen szándéka van a kormánynak?
Nem tudom, mi pontosan a kormány szándéka, de az utóbbi időkben az újságírókkal szembeni fenyegetések és a tervezett Btk-módosítás üzenetértékűek. A kormány és az általa eltartott véleményformálók arrogáns módon viselkednek a független sajtó munkatársaival, szenzációhajhászással vádolva őket, féknyúzozva, miközben a kormány sokszor alapvető kérdésekre nem válaszol. Minősíthetetlen, alpári hangnem harapódzott el a kormánypárti holdudvarban. Az egyik blog például „könyörögve kérte” a miniszterelnököt, hogy tartóztassák le az újságírókat, és ez csak egy hang az egyre erősödő kánonból. Ilyen körülmények között egy ténylegesen létező probléma (rémhírterjesztés) kezelése könnyen a sajtó elleni fenyegetés eszközévé válhat. Jelenleg a kormánnyal szembeni jogos bírálat megzavarhatja a köznyugalmat, így a tervezet szerint a büntetőjogi szankciókkal sújtható cselekedetek körébe sorolható. Ezen logika mentén megbüntethetnék azokat az orvosokat is, akik a közösségi oldalakon beszámolnak arról, hogy milyen feltételek között kell dolgozniuk? A nyilvánosság szerepe rendkívüli fontos. A jelekből arra lehet következtetni, hogy a kormány több észszerű járványügyi intézkedést éppen a nyilvánosság nyomására hozott meg az utóbbi hetekben.
Az biztos, hogy a kormányzati kommunikáción nem nehéz fogást találni. Minek minősíti például azt az állítást, hogy Magyarországon a járvány elleni védekezéshez minden eszköz és forrás rendelkezésre áll?
Inkább nem minősítek, csak kérdezek. Ha tényleg így van, akkor mivel magyarázható, hogy a kormánypárti Hír TV gyűjtést indított kórházak javára? Akkor mi szükség volt rá, hogy Varga Judit igazságügyi miniszter is beszálljon félmillió forintos adománnyal? Ha azonban a sajtó részéről fogalmazódik meg hasonló igény, az már „fake news”-nak minősül. A kormány, úgy látszik, az álhírek ellen is szelektív módon akar küzdeni. A kormányszimpatizáns Demokrata oldalán Gyanús tények a koronavírus körül címmel megjelent egy írás, amely komolyan eljátszott a gondolattal, hogy a járványt Bill Gates szabadította rá az emberiségre. Sok kormányközeli véleményformáló bagatellizálta el teljesen a fenyegetést a járvány első napjaiban. Nem tudok róla, hogy valamelyik kormánypárti politikus ezért kifejezte volna rosszallását, vagy a hatóságok fel akartak volna lépni ellene. Eközben sajnálatos módon a kormány is beszállt egyes dezinformációk terjesztésébe. Tipikus példája ennek az a narratíva, amely a járvány terjedését az „illegális migrációval” hozza összefüggésbe. Ezt semmilyen tudományos tézis nem igazolja. A járvány nem a migráció nyomán terjedt el a világon, hanem jellemzően a nemzetközi kereskedelem és a nemzetközi turizmus útvonalait követve jutott el a legfejlettebb térségekbe is. Elithez tartozó művészek, sportolók, politikusok is megfertőződtek, olyanok, akik vélhetően nem mindennap szoktak „illegális migránsokkal” érintkezni.
![](/i/16/9/0/1268633.jpg)
Tömegparanoia című könyvében azt írja, hogy gazdasági válságok idején különösen adott minden feltétel ahhoz, hogy az összeesküvés-elméletek szárba szökkenjenek. A folyamatok logikáját sokszor a témával foglalkozó szakértők sem képesek teljesen megérteni, a bonyolult, esetenként egymásnak ellentmondó értelmezések törvényszerűen előcsalogatják a közvéleményből a leegyszerűsítő magyarázatokat. Mit lehet akkor mondani a világjárványra, ami ráadásul gazdasági válsággal párosul?
Minél összetettebb egy helyzet, az emberek annál inkább hajlamosak összeesküvés-elméleteket, „konteókat” gyártani. Minél nagyobb jelentőségű és komolyabb következményekkel bír egy esemény, annál inkább gyökeret ver a meggyőződés, hogy „valamilyen titokzatos erőnek kell állnia a háttérben”. A járvány valóban súlyosbító körülmény, nemcsak a halálos áldozatokkal járó következmények miatt, hanem azért is, mert egy ismeretlen és láthatatlan ellenséggel kell megküzdeni. Nem szeretjük a kontrollálhatatlan és nehezen megérthető szituációkat, ilyenkor egyszerűbb valakit, valakiket felelőssé tenni a ránk zúduló bajért. A tudomány hiába jutott arra a kétséget kizáró megállapításra, hogy a koronavírus nem mesterségesen, hanem bizonyíthatóan természetes úton fejlődött ki, a konteók széles körben tartják magukat. Az amerikai jobboldali sajtón végigfutott, hogy a vírust a járvány epicentrumában, a vuhani katonai laboratóriumban a kínaiak állították elő. A kínai propaganda pedig ennek inverzeként arról beszél, hogy a vírus amerikai laboratóriumok terméke, amit biológiai fegyverként vetettek be Vuhanban. A zavarkeltésben érdekelt, államilag finanszírozott orosz álhíroldalak a járvány kitörése óta hiperaktív üzemmódba kapcsoltak, rombolják az Unióba és az egészségügyi rendszerekbe vetett bizalmat. Kína esete egyébként is érdekes: a kommunista rezsim újabban a járvány sikeres legyőzőjének szerepében tetszeleg, a sok országba küldött orvosi segélyszállítmányok révén a világ megmentőjeként igyekszik beállítani magát. Csak azt nem szabad elfelejteni, hogy ugyanez a kínai kommunista rezsim kezdetben még eltitkolta a járványt, fellépett a veszélyre figyelmeztető orvosok ellen. Így elsődlegesen felelős azért, hogy a koronavírus ilyen széles körben elszabadult.
A gyógyszercégekkel szembeni bizalmatlanságon alapuló összeesküvés-elméletekkel is foglalkozik könyvében. Ijesztő adatként idézi a Závecz Research felmérésének eredményét, amely szerint a megkérdezettek 27 százaléka úgy véli, hogy a védőoltás több bajt okoz, mint amennyit használ – holott Magyarországon bizonyos védőoltások kötelezők. Most viszont mindenki azt reméli, hogy az orvostudomány mielőbb megtalálja a vakcinát, ami védelmet nyújt a koronavírus ellen. Mire számít, a tragikus világjárványnak lehet legalább annyi haszna, hogy visszaszorulnak az oltásellenes nézetek?
Nem vagyok szakértője a gyógyszergyártásnak, én is a hírekből tájékozódon. Azt olvasom, hogy jó esetben is legalább egy évbe telik, mire elkészül a vakcina. Ez nagyon hosszú idő, és ha el is készül, az nem jelenti azt, hogy azonnal képesek lesznek beoltani a teljes lakosságot. Most azt kérdezhetik az oltásellenesek: „nos, hol van a híres varázsszeretek”? Valószínű, hogy ebben a témában is lábra kapnak majd álhírek, a frusztráció és a bizonytalanság nyomán elindulnak a találgatások arról, hogy miközben az orvosi rendelőkbe vagy a kórházakba még nem jutott oltóanyag, a „kivételezett politikusokat” – vagy más, különleges bánásmódban részesített csoportokat – bezzeg már beoltották. Attól tartok, hogy a terep a későbbiekben is kedvezni fog a kóklereknek, az áltudományos tanok terjesztőinek. A magam részéről nem vagyok biztos abban, hogy a járvány hatására végérvényesen meggyengülnek az oltásellenes mozgalmak.