Kevesebb, mint két hónap van hátra az állampolgárok személyes adatainak védelmét erősíteni hivatott új európai uniós adatvédelmi rendelet (GDPR - General Data Protection Regulation) életbe lépéséig, a magyar állampolgárok adatai azonban ezt követően nemhogy erősebb védelmet kapnának, de még egy olyan hatóság sem áll majd rendelkezésükre, amelyhez jogsérelem esetén fordulhatnának.
![](/picture/145278/thumbnail/580/00580469.jpeg)
Lényegében egy exlex állapot fog beállni, amely jogbizonytalanságot okoz a magyar vállalkozások számára is – mondja Liber Ádám a Hegymegi-Barakonyi és Társa Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda adatvédelmi, IT-jogi praxisának vezetője. Május 25-től a magyar cégeknek is a GDPR adatvédelmi elveinek megfelelően kell működniük, de helyzetüket nehezíti, hogy az ehhez szükséges hazai jogszabály-módosítás még mindig nem történt meg, és a választások miatt határidőig jó eséllyel már nem is fog.
Az uniós rendelet értelmében a tagállamoknak ki kell jelölniük a nemzeti adatvédelmi hatóságot. Ez egy adminisztratív, de mindenképpen szükséges lépés, aminek hiányában hiába létezik nálunk már évek óta a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság, nem tud majd eljárni adatvédelmi ügyekben május 25. után – magyarázza Liber Ádám. Azaz hiába vonatkozik majd a GDPR a magyar adatkezelésre is, nem lesz hatóság, aki betartassa azt.
A Népszava már hetekkel ezelőtt szerettük volna megtudni az Igazságügyi Minisztériumtól, miért nem került még sor az információszabadságról szóló törvény módosítására, az adatvédelmi hatóság kijelölésére, de csak a kormányzati honlapon elérhető tervezetre hívták fel a figyelmünket. Megismételt kérdésünkre, hogy látnak-e még esélyt ebben a kormányzati ciklusban a módosításra, azóta sem kaptunk választ.
Hogy miért nem történtek meg a szükséges módosítások, annak valószínűleg az az oka, hogy ahhoz kétharmados többségre volna szükség, a kormány viszont a választások előtt feltehetőleg nem akart belemenni semmilyen alkuba, még a GDPR kedvéért sem. Ezért csupán egy bonyolult, kereszthivatkozásokkal teli salátatörvény tervezete készült el, amely mindeddig nem került a parlament elé. Pedig lett volna idő bőven a felkészülésre. Az Európai Unió hosszas előkészítő munka után, még 2016-ban fogadta el a GDPR-t, a tényleges alkalmazásig pedig további két évet adott. Az új szabályozás célja a személyes adatok és a magánszféra védelme, ezért az egész unióban egységes, szigorú követelményeket ír elő a személyes adatok kezelésére és tárolására, hatálya pedig kiterjed minden, az unió területén működő cégre és vállalkozásra. A digitalizáció hatására ugyanis olyan változások történtek, amelyek egészen új szemléletű adatkezelést igényelnek. Nem mindegy, hogyan tárolják, ki és milyen célra használja fel az okostelefonok, a különböző applikációk, honlapok és webshopok, vagy az áruházak hűségprogramjai által begyűjtött tetemes mennyiségű személyes adatot, szenzitív információt.
Az sem mellékes, hogy a munkáltató hogyan kezeli alkalmazottai személyes adatait. Ez utóbbi kérdéskört ugyanakkor részletesen nem szabályozza a GDPR, azt a tagállamokra bízza. A magyar munkavállalók és munkaadók viszont akkor sem lettek volna sokkal előrébb, ha a kormány idejében elkészül az infotörvény módosításával, a jelenleg elérhető tervezet erre ugyanis nem tér ki.
- Nem terjesztettek elő egy ambiciózus jogszabályt, elmaradt az adatvédelmi reform, pedig számos olyan kérdéskör van, amelynek újraszabályozására égető szükség volna – véli Liber Ádám. Így lényegében továbbra is szabályozatlan kérdés például a munkavállalók kamerázása, vagy az, hogy a munkáltató beleolvashat-e a dolgozók e-mailjébe. Nincs és belátható időn belül nem is lesz egy olyan jogszabály, ami egyértelműen megszabná, hogyan lehet a magyar munkavállalók személyes adatait kezelni. Ez nemcsak a kiszolgáltatottabb helyzetben lévő munkavállalóknak rossz, hanem a munkaadók számára is bizonytalan helyzeteket eredményez. Az előterjesztés hallgat a bűnügyi személyes adatok kezeléséről is, ami azért aggályos, mert a GDPR szerint a munkáltató csak akkor kérhet be ilyen adatokat, ha arra jogszabály kifejezetten felhatalmazást ad. Liber Ádám szerint így nem egyértelmű, hogy a munkáltatók a jövőben kérhetnek-e erkölcsi bizonyítványt dolgozóiktól.