Meglepetést keltett tavaly, hogy a kormány átdolgozásra visszavonta a Balaton térségének fejlesztését meghatározó stratégiáját. Annak ellenére is váratlan lépés volt ez, hogy akadtak olyan elemei a tervnek, amelyek valóban finomításra szorultak. Azon például sokan meglepődtek, hogy 5 milliárd forintot különítettek el az eredeti tervben a sármelléki, egykori orosz katonai repülőtér és környéke fejlesztésére. A reptér ugyanis korántsem tűnt fejlesztésre szorulónak. Ír befektetők 2 milliárd forintért már korszerűsítették 2007-ben a létesítményt; új terminált építettek, fejlesztették a biztonsági- és repülésirányítási eszközöket. Végeredményben, ha düledező volt orosz laktanyák ölelésében is, de a régi nagy reptéren belül, egy új, modern reptér született. Mindezek ellenére a támogatást nemhogy visszavágták volna, inkább megfejelték még 1,6 milliárddal. A december végén megjelent kormányhatározatban az áll, hazai forrásból 6,6 milliárdot forintot fordíthatnak majd a reptér "légi-járat forgalmának növelésére és a kapcsolódó sármellék-zalavári iparterületek fejlesztésére".
Azt, hogy az állam kitüntetett figyelemben részesíti a tavaly 22 ezer utast fogadó repteret, többen azzal magyarázták, hogy a kormányközeli nagyvállalkozó, Széles Gábor 2014-ben résztulajdonosa lett a légikikötőnek. A repteret 2012 óta működteti a hévízi önkormányzat cége, a Hévíz-Balaton Airport Kft. Ez a társaság rendelkezik a repülőtér engedélyeivel, üzemeltetési jogával, de a földterületet Sármellék és Zalavár önkormányzatától bérli a kft.. Széles érdekeltsége a repülőtéri infrastruktúrát, így például a terminált, a repülésirányító-rendszereket, az üzemanyag telepet vásárolta meg, s ezeket azóta bérbe adja az önkormányzati cégnek.
Korábban azzal ütötték el a gyanút, hogy lenne összefüggés a jókora állami támogatás és Széles sármelléki felbukkanása között: a reptéri infrastruktúra csak 2014 végén került az üzletember érdekeltségébe, és a Balaton Területfejlesztési Koncepció akkor már rég formálódott. Noha ez az érv már akkor is gyenge lábakon állt, mára végképp érvényét vesztette azzal, hogy jóval Széles érkezése után döntött az 5 milliárdos támogatás 6,6 milliárdra növeléséről a kormány. Arról, hogy mi indokolta az extra támogatást, és Széles lobbizott-e forrásokért, megkérdeztük a kormányt, ám a Miniszterelnökség, a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) sem válaszolt. Még arra az egyszerű kérdésünkre sem feleltek, hogy milyen konkrét fejlesztéseket terveznek.
Sok pénzt nem tudni, mire
Hévíz polgármestere, Fidesz-KDNP-s Papp Gábor azt állította megkeresésünkre, hogy városuk, illetve az önkormányzat reptér-üzemeltető cége lobbizott az állami támogatásért. Széles Gáborral - tette hozzá - ők nem egyeztettek, s nem tudnak arról, hogy az üzletember közbenjárt volna a nagyobb támogatásért, ilyet nem is kértek tőle. Noha konkrét fejlesztéseket nem sorolt fel a polgármester, azt általánosságban elmondta, csak az utasforgalmi terminál és a navigációs valamint a fénytechnikai rendszerek mondhatók fiatalnak. Az állagmegóvó karbantartások, a változó előírásokhoz igazodó korszerűsítések említésén túl úgy foglalta össze a fejlesztési terveket: "a tervezet járatbővítések, valamint az EU előírások megváltozásai is újabb feladatokat adnak a repülőtér infrastruktúráját illetően." Noha a fejlesztésekről még keveset tudni, az biztos, hogy a reptér továbbra is csak állami segítséggel tud talpon maradni, évi 100 millió forint körüli támogatás kapnak, tavaly 125 milliót adott az NFM.
![](/picture/107465/small/429/00429321.jpeg)
Mindezek alapján az látszik körvonalazódni, hogy Széles sokféleképpen nyer a sármelléki befektetésével. Azóta, hogy a létesítmény egyik tulajdonosa lett, még nagyobb kormányzati figyelem irányul a légikikötőre, s az ígért, 6,6 milliárdosra duzzadt állami fejlesztések nyomán felértékelődik a tulajdonrésze, miközben zalacsányi beruházásaihoz tökéletesen illeszkedik, azokat még vonzóbbá teszi egy modernizált nemzetközi reptér. Ráadásul a beharangozott fejlesztésekig sem jár rosszul, hiszen a mintegy 800 millióért megvásárolt reptéri eszközöket és ingatlanokat 36 millióért bérli tőle az évi 100-125 milliós állami támogatásból működő hévízi önkormányzat repülőtér-üzemeltető cége.
Csak hozta a milliókat
"Hülyeségeket lehet mondani, de a valóság más" - reagált minderre Széles Gábor, amikor zalai üzleteiről kérdeztük. A nagyvállalkozó onnan indult, hogy hosszú évekkel ezelőtt egy kúriát keresett, így esett a választása a Sármellékhez és Hévízhez közeli Zalacsányra. Felújította, négycsillagos hotellé fejlesztette az ingatlant, miként aztán a közelében lévő Batthyány Kastélyszállót is. Mindehhez pedig némi hezitálás után átvette a pénzügyi válságba belebukó ír befektetőktől a településen kialakított, ám akkor már pusztuló golfpályát. Széles szerint az utolsó utáni pillanatban és jókora invesztíció után sikerült megmentenie az amúgy remek - világhíres tervező által megálmodott - pályát, amelyen tavaly már 5 ezer játékos fordult meg. Az egymilliárd forintos beruházással épült, tavaly befejezett klubház mellé pedig most építenek 55 luxusminőségű apartmant, penthouse lakást. Széles szerint mindez azért fontos, mert csak az 5-6 milliárd forintos zalacsányi befektetései nyomán szállt be a reptérbe, amely szintén az ír beruházók bedőlése után került felszámolási eljárás alá.
Amikor arról kérdeztük, közbenjárt-e a reptér fejlesztéséért, tárgyalt-e a kabinetnél, úgy fogalmazott, a "központi kormányzattól senkivel" nem egyeztetett, de térségi vezetőkkel igen. Az viszont érdekes, hogy az érintettek közül továbbra is csak Szélesnek vannak konkrét fejlesztési tervei - vagy legalábbis ő az egyetlen, aki erről beszél. Igaz, vízióját sok szakértő "halva született ötletnek" tartja: szerinte India, Kína és az Egyesült Államok közötti útvonalakon közlekedő járatok utasainak átszállóállomása lehetne földrajzi adottságai miatt a reptér. Az üzletember az állami támogatás és a befektetése egybeeséséről szólva kifejtette, szerinte már a megközelítésünk is rossz. Mint mondta, az országban három első osztályú nemzetközi reptér működik, a debreceni, a budapesti és a sármelléki, így érthető, hogy ezekre koncentrál a kormány. Az pedig - vélekedett - csak erősítheti az állami támogatási szándékot, ha olyan befektetők is a projekt mögött állnak, mint például ő maga, aki milliárdokat hozott a térségbe. "És ne feledjük, én a reptérbe csak invesztáltam eddig" - fogalmazott Széles.
Kis hozam nem hozam
Amikor közbevetettük, hogy a reptéri ingatlanaiért, eszközeiért évi 36 milliót fizet neki az üzemeltető önkormányzati cég, csak legyintett. "Ilyen hozamért azért nem fektetnék be ekkora összeget, tíz év alatt sem jönne vissza a pénzem" - mondta. Szélest kérdeztük arról is, hogy állnak a korábban ígért nagyszabású reptéri fejlesztései. Az MTI 2014-es tudósítása szerint ugyanis a nagyvállalkozó azt nyilatkozta: már előrehaladott tárgyalásokat folytat a reptér melletti 200 hektáros terület hasznosításáról, és egy olyan újonnan létrehozott társaságot, flottát tervez, amely később alapja lehet egy új nemzeti légitársaságnak. Széles most azt mondta: forrásait lekötötték a zalacsányi beruházások, s mivel nem szeret hitelből fejleszteni, ezért ezek a tervei késedelmet szenvedtek. Az idén azonban - ígérte - már lesz lehetősége, hogy ezekre a fejlesztésekre összpontosítson. Mint mondta, ez lesz az első év, amikor "a kormányzati beruházási tervek szinkronba kerülhetnek a különböző magántőkére épülő fejlesztési tervekkel."